Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vejledning i afsavning/afkogning af buk.
#2
Her er en anvisning

http://www.altomjagtrejser.dk/pages/bill...ienr=50285

Mit personlige tip til dig er: kast dig ud i det, det er sgu ikke så svært og videnskabeligt som det bliver gjort til...
Min opskrift er som følger: Sav af med en rimelig fintandet sav, f.eks. kødsav hvis man har det. sørg for at få for meget med på opsatsen, så det du saver skævt kan slibes plant senere. Skind og øjne fjernes, og man kan også skære næsebrusken af... Smag og behag.
Så koger du skallen indtil du mener kød, hinder og andet jams er mørt og slipper. Tiden afhænger efter sigende af dyrets alder. ½ time er ikke for meget, så prøv med det, du kan jo altid koge mere. Nogen siger at stængernes farve ikke tager skade af kogning - personligt har jeg ikke haft nosser til at teste endnu. Jeg holder hornene oven vande ved hjælp af en pind af en art - hvad der nu lige er indenfor rækkevidde. Når kalorius er kogt skal han renses. Det kan foregå med kniv, aflagt tandbørste og uanede mængder tålmodighed - eller man kan klare det med en højtryksrenser. IKKE FOR TÆT PÅ - start på god afstand og brug fornuften. Når man er tilfreds pensler man med brintoverilte (eller det vil sige gjorde man, for det kan ikke fås i 35% længere...) og ligger kraniet i solen. Er du ikke tilfreds med farven gentager du til den er i vinkel. Pas på nallerne, de bliver også hvide af Brintoverilte, og det føles ikke godt! Nu mangler du kun at fin justere. Jeg spænder en strimmel sandpapir henover et plant bord, holder kraniet i den rigtige vinkel og sliber til jeg er tilfreds.

Der er mange måder at gøres det på - det her var min. Hvad alternativet til Brintoverilte er håber jeg der er andre der kan svare på. Jeg har heldigvis endnu.

Held og lykke med det, øvelse gør mester. Hvis det er guldbukken du skal ha ordnet, så smid den evt. i fryseren til du har prøvet det et par gange. Man kan evt. øve på en rå - så er skaden ikke så stor hvis noget skulle kikse.

MVH. og go' fornøjelse
Asbjørn
Svar


Beskeder i denne tråd
Vejledning i afsavning/afkogning af buk. - af Asbjoernhj - 28-05-2010, 07:47 PM
Vejledning i afsavning/afkogning af buk. - af jsc - 28-05-2010, 10:06 PM
Vejledning i afsavning/afkogning af buk. - af CP - 30-05-2010, 06:01 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)