11-06-2010, 03:17 PM
Citat:quote:
Originally posted by Walnut
Citat:quote:
Originally posted by yeti
Ja eller forstå at de grundlovssikrede rettigheder gælder for alle. En af disse rettigheder er religionsfrihed. Vi forsøger så at sige at religiøs påklædning ikke er dækket af denne, hvilket vel også er at strække tingene lidt. I de lande BigDane henviser til har man ikke samme grundlovssikrede friheder og meget af det vi laver er efter deres lovgivning ulovligt. Det er vel ikke så svært at forstå at man med baggrund i en sådan kultur kan have det lige så svært med vores 'underlige' rettigheder som vi har det med deres 'middelalderlige' levevis.
Jeg mener nu heller ikke at vi i en sag som denne skal rette ind, men derimod holde fast i vores retsprincipper inklusiv at alle er lige for loven. Det må så have den konsekvens at hvis vi forbyder religiøse symboler i fx skolerne ja så gælder det selvfølgeligt alle religiøse symboler. Alt andet ville være diskrimination og dermed helt sikkert i strid med de europæiske menneskerettigheder og der ud over vil det formentligt også være i strid med vores egen grundlov. Nej lad os holde stædigt fast i vores demokratiske levevis i et retssamfund og ikke lade hverken fanatister af nogen art uanset erhverv lave om på det.
Medmindre jeg skulle være helt galt på den, er den "religiøse" påklædning (tildækning) ikke religiøst funderet. Det er vel "bare" en ældgammel måde at undertrykke kvinderne på.
Walnut
Nej sådan kunne jeg også se på det, men det er vel i høj grad op til de udøvende at vurderer. Mig bekendt står der ikke i vores bibel noget om at vi skal tilbede korset og at dette skal være et helligt symbol. Jeg vil også argumenterer for det undertrykkende i de teltligende klædningsstykker, men jeg kan ikke rigtigt komme udenom at mange udøvende muslimer som en del af deres tro mener at kvinder skal gå mere eller mindre tildækket. Måden man har forbudt tørklæder i skolerne har også netop været at forbyde religiøse symboler. om du så mener at det betyder at korset er forbudt med at man fortsat må gå med tørklæde vel de pågældende lovgivere nok ikke være helt enige i. Jeg har intet problem i at man indføre et sådant forbud hvis det er muligt i de pågældende lande (ikke i strid med deres grundlove). Men jeg mener blot at man så må leve med konsekvensen, nemlig at korset så også er omfattet. Måske ville jeg ligefremt risikerer at den Thorshammer jeg har om halsen ville blive omfattet. Ikke fordi jeg er troende ud i Asetroen, men et religiøst symbol er det vel.
Mvh.
Yeti
Yeti