Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stålprojektil
#9
Min argumentation da jeg begyndte med det var, at jeg boede i Grønland og den eneste jagtammunition på markedet var skod fra Sellier & Bellot (grønlandske jægere er meget prisbevidste). Samtidig var jeg udfordret af, at krudt og fænghætter skulle fragtes som dækslast under sprængstofregler (mega dyrt) og hjemmerulning var ikke for alvor tilladt. Men man kunne købe spidsskarpe patroner af udmærket kvalitet (Norma og Sako), og jeg kunne bestille projektiler fra Midway helt uden problemer.

Sådan må man jo sno sig. Jeg fandt ud af i processen, at de blødnæsede patroner jeg fik fremstillet ramte i samme gruppe som de oprindelige patroner, så jeg kunne skyde efter sæler fra båden med spidsskarpe, og derefter skifte til blødnæsede når jeg gik i land efter rener, helt uden at klikke på kikkerten.

Så selvom jeg efterfølgende havde fundet blødnæsede patroner af ordentlig kvalitet, var jeg nok fortsat med at omproppe, da det nu gav mig to slags patroner der ramte ens.

Det var vel i første omgang heldigt, men jeg gjorde da lidt for at komme dertil. Jeg målte f.eks. omhyggeligt projektillængderne og COL, og valgte en sættedybde så jeg fik bunden af projektilet placeret i nøjagtig samme dybde som i den oprindelige patron. Da det var lette projektiler gav det ikke problemer med max-længde i forhold til kammer eller magasin.

Så som jeg skriver, kan det sagtens gå godt, men man skal vide lidt om det hvis man vælger den vej.

Det er rigtigt, at jagtammunition ikke behøver ruinere nogen. Men hver gang jeg har været på skydebanen, plejer jeg at slutte af med nogle skud med jagtammunitionen. Bare for at være helt sikker på, at de sidder ligesom sidste gang, så jeg med sindsro kan tage på jagt. På den måde får jeg vel brugt 90% af min jagtammunition på træning-,kontrol- og indskydning, og under 10 % på jagt. Så min jagtammunition behøver nu ikke være dyrere end højst nødvendigt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Beskeder i denne tråd
Stålprojektil - af West - 24-01-2011, 08:14 PM
Stålprojektil - af LasseScout - 24-01-2011, 09:04 PM
Stålprojektil - af West - 24-01-2011, 09:41 PM
Stålprojektil - af LasseScout - 24-01-2011, 10:39 PM
Stålprojektil - af D93 - 25-01-2011, 10:36 AM
Stålprojektil - af GT - 25-01-2011, 11:06 AM
Stålprojektil - af LasseScout - 25-01-2011, 03:59 PM
Stålprojektil - af D93 - 25-01-2011, 04:14 PM
Stålprojektil - af LasseScout - 25-01-2011, 05:54 PM
Stålprojektil - af West - 25-01-2011, 09:40 PM
Stålprojektil - af Lani - 25-01-2011, 09:54 PM
Stålprojektil - af Club338 - 25-01-2011, 10:27 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)