Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Stamtavle
#16
Først et par svar på spørgsmål:
@ Rasm:
Jeg er medlem af RJK (Retrievernes Jagthundeklub) og de har netop lanceret en hvalpeliste, som er opdelt i A og B (har faktisk ikke tjekket forskellen), men der skelnes så vidt vides på både sundhed og markprøvepræmieringer. Den, jeg tror du henviser til, er fra DJR (Dansk Jagthunderegistrering), som er det stambogsførende organ og denne er ikke delt og umiddelbart stambogsføres "revl og krat". Jeg er medlem af RJK fordi jeg her kan gå til træning og på prøve og få bedømt min hund - ikke fordi jeg nødvendigvis er enig i alt hvad der foregår. Jeg har som ovenfor nævnt valgt at have mine hunde registreret i DJR, fordi jeg er modstander af udstillingskravet for at opnå en titel - for mig er det brugsevnerne der betyder noget. Jeg er ikke specielt tilhænger af restriktioner, men mener klart det bør være muligt for hvalpekøber at foretage et valg der bedst stemmer overens med de ønsker man har.

@ ran: Jeg er ikke sikker på, jeg forstår, hvad du mener med følgende:
Citat:quote:

Den sikkerhed du mener kommer i kølvandet på stabogspapirer har intet at gøre med om du får en god hund, der evner dit eller dat. Det er KUN et spørgsmål om træning og dressur... (Med mindre hunden er indavlet eller lign.)

Mener du seriøst at alle (fx) labrador er født med de samme egenskaber og at det kun er træningen der betyder noget?
Jeg har også meget svært ved at tro på at nogen dyrlæge (erfaren eller uerfaren) vil lægge navn til en HD-dom når hvalpen er 12 uger (for din opdrætter har selvfølgelig fået hvalpen vaccineret første gang?). Ligeledes kan flere øjensygdomme slet ikke konstateres på det tidspunkt. At forældredyrene umiddelbart virker sunde holder ikke for fx PRA (øjensygdom) har recessiv arvegang. Det betyder, at en hund som selv er sund og rask og aldrig vil udvikle sygdommen kan være bærer af et "defekt gen" som kan videregives til hvalpen og hvis hvalpen får to "defekte gener" (et fra hver forælder) vil den udvikle sygdommen.
Du nævner selv at
Citat:quote:

Hvis man kender begge forældredyrene og ved de er sunde og raske - ¨så er der ikke noget at bruge papirerne til


og her er jeg pricipielt enig. Det jeg anfægter er hvordan ved du de er sunde og raske? Desuden begrænser du dig selv til at vælge en hvalp fra kuld hvor du kender begge forældre. For mig giver stambogen kendskabet til forældredyrene.
Angående prisen er det ikke alene prisen på registreringen, der ligger til grund for forskellen. Det koster fx ca 3000 kr at få lavet et sundhedstjek på tæven (hofter, albuer, øjne og en gentest) og typisk en 5-6000 kr at få parret tæven med en ligeledes sund og præmieret hanhund. Dertil kan der være forskel på hvad opdrætter har gjort inden du henter hvalpen, chipmærkning, sundhedstjek hos dyrlæge, vaccination, ormebehandling for slet ikke at tale om udgiften til markprøver mm. Der er selvfølgelig typisk et overskud på et kuld hvalpe, men du skal ikke regne på timelønnen.

Generelt:
Jeg tror meget på avlens værdi og at det er metoden til at få bedre hunde. Min nabo som er kvægbonde avler på de køer som yder mest og bedst mælk og derved får han øget ydelsen hos sin besætning. På samme måde kan vi ved at avle på de hunde, der er bedst til noget bestemt fx apportering, stand, højde, farve mm hæve niveauet på netop den/de egenskaber vi avler efter. Det er jo hele grundtanken i Darwins teori om arternes oprindelse.

Vedr HD er det ikke kun arveligt, men delvist miljøbetinget. Fx forkert fodring og overdreven motion er betydende faktorer.

Jeg vil godt gentage, at det ikke betyder noget som helst at hunden har en stambog - det er det, der står i den, der er vigtigt. Jeg har set masser af stambogsførte "møghunde" der ikke gider løbe efter en "tennisbold smurt ind i leverpostej", men det er jo netop hunde der ikke er avlet på deres brugsegenskaber, men fx en bestemt farve eller størrelse.

undskyld den lange smøre...
Svar


Beskeder i denne tråd
Stamtavle - af Rasm - 30-01-2011, 03:39 PM
Stamtavle - af maleren - 30-01-2011, 06:34 PM
Stamtavle - af Rasm - 30-01-2011, 07:02 PM
Stamtavle - af Santo - 30-01-2011, 08:45 PM
Stamtavle - af Rasm - 30-01-2011, 09:19 PM
Stamtavle - af ran - 30-01-2011, 10:27 PM
Stamtavle - af Gitte B - 30-01-2011, 11:22 PM
Stamtavle - af Santo - 31-01-2011, 12:02 AM
Stamtavle - af Schönauer - 31-01-2011, 12:30 AM
Stamtavle - af Martin BN - 31-01-2011, 01:50 AM
Stamtavle - af maleren - 31-01-2011, 02:51 AM
Stamtavle - af Rasm - 31-01-2011, 11:16 AM
Stamtavle - af Kim Richter - 31-01-2011, 10:02 PM
Stamtavle - af ran - 31-01-2011, 10:48 PM
Stamtavle - af gustav - 01-02-2011, 01:12 AM
Stamtavle - af Martin BN - 01-02-2011, 01:36 AM
Stamtavle - af Rasm - 01-02-2011, 08:01 PM
Stamtavle - af ran - 02-02-2011, 02:53 PM
Stamtavle - af Martin BN - 03-02-2011, 01:38 AM
Stamtavle - af D93 - 03-02-2011, 02:10 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)