Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hastigheder, kronografer og grublerier
#8
Citat:quote:

Originally posted by Vingeskudt

Gode input - tak.

Kronografen stod godt 6 meter fra mundingen (mere et tilfælde end egentligt planlagt), så den variabel skulle være nogenlunde under kontrol. Har netop haft nogle af patronerne adskildt for at veje krudtet - og hér ligger fejlen vist. Har målt fem tilfældigt udvalgte patroner- vægten svinger fra 43,8 til 44,7 grains - de fleste ligger omkring 44,5 som skulle være ladningen, men der må være noget galt med det krudttårn/mål der er brugt. Det må vist være en OM'er

Hvis man nu forudsætter at der var styr på de variabler der nævnes (krudtmængde nøje afvejet, hylster fabrikat og batch, ens hylster længde, ens ildkanaler, samme sættedybde, skudt fra en pibe med ens temperatur, ren pibe etc - altså, hvis der er tale om patroner der rent objektivt kan anses for at l være ens -hvilken spredning af hastigheder vil man så skulle acceptere ?
/Vingeskudt



Krudtmål er generelt ikke særligt præcise, medmindre man øver sig. Det lyder mærkeligt, men håndelaget hvormed man "Kaster" ladningen kan være afgørende. Mange anbefaler at man slår håndtaget 2 gange tilbage med samme styrke for at "pakke" krudtet ens. Jeg sætter dog altid krudtmål lidt under valgt ladning, og så drypper de sidste 2-10 krudtkorn i på vægten.

Jeg plejer at kunne holde ca. 10-20 M/sek mellem den højeste og laveste måling. men som du kan se af de forsøg jeg har lavet med kronografer kan de også variere. Med fabriksammu har jeg dog ofte oplevet 50 m/sek. eller mere i afvigelse mellem hurtigste og laveste hastighed. Patroner som Lapua scenar ligger dog meget tæt på hjemmeladet / håndvejet niveau.

Mvh. ole
Svar


Beskeder i denne tråd
Hastigheder, kronografer og grublerier - af n a - 08-06-2011, 12:14 AM
Hastigheder, kronografer og grublerier - af OKHansen - 10-06-2011, 02:42 AM
Hastigheder, kronografer og grublerier - af Buba - 10-06-2011, 02:06 PM
Hastigheder, kronografer og grublerier - af BC - 10-06-2011, 03:14 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)