Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er der nogen kalibrer der er mere præcise?
Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Uden at gøre mig til klog på området har jeg læst, at det hylster der giver den mest ensartede afbrænding af krudtet også giver den bedste præcision.

Jeg er med på, at små hylstre vil være nemmere at få en mere ensartet forbrænding, og dermed en mere ensartet hastighed hvilket jo så igen resulterer i en bedre præcision. Disse kalibere har altså en indbygget fordel. Jeg ved godt det er meget teoretisk, men hvis man forestillede sig, at man fik den samme variation i hastigheden på en .22 PPC og en .224 Weatherby Magnum burde de så ikke gå lige præcis?

Citat:quote:

Originally posted by 308 komp

Eksempelvis er det et anerkendt faktum, at en 308 win generelt er mere præcis end en 30-06 spr.. Den eneste forskel på de 2 er længden.

Det har jeg også hørt mange gange, men der tror jeg også at rekyl, riffel og kvaliteten af ammunition gør en generel forskel. Der er selvfølgelig også forskel i volumen og dermed er det igen nemmere at få 308W til at gå mere ensartet qua en mindre volumen i hylstret.

Men er lille volume af hylstret, og dermed meget større chance for en ensartet forbrænding af krudtet, det eneste der adskiller et givent kalibers præcision [?]

Christian
Svar

Beskeder i denne tråd
Er der nogen kalibrer der er mere præcise? - af CFR - 13-01-2012, 03:23 PM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)