Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er der nogen kalibrer der er mere præcise?
Citat:quote:

Originally posted by yeti

I stedet for at vi gætter så lad os starte med at lærer af nogen der har undersøgt sagen

http://www.angelfire.com/ma3/max357/houston.html

Mvh.

Yeti

Jeg har læst den meget spændende artikel tidligere, da den var postet på forummet første gang. Men jeg syntes egentlig ikke den svarer mit spørgsmål. Den opstiller en masse ting man skal gøre med et hylster og en ladning, for at opnå den ultimative præcision. Dertil skal det selvfølgelig parres med en riffel hvor alting er lavet så det passer sammen og det til nogle meget små tolerancer.

Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at man med en korrekt håndbygget riffel og med nogle fintunede ladninger til den, kan opnå en formidabel præcision. Men hvis man tager en riffel i kal. .30 og starter med et kammer i kal 308W, så derefter et kammer i kal. 30.06 og endelig slutter med et kammer i 300WM er der så en af dem der vil være mere præcis frem for de andre? Jeg er klar over det er meget teoretisk, og at der måske vil være lidt problemer med stigningen i piben.

Jeg medgiver at den linkede artikel nævner at kal. .22 er mere præcis end 6 mm som igen er lidt mere præcis end kal. .30, men det var mindst lige så meget om hvorvidt der indenfor et givent diameter er nogen åbenlyse fordele i hylster udformningen, der gør et kaliber mere præcist frem for et andet.

@ The Duke – Det er ikke fordi jeg mangler en ny riffel, jeg har haft en 308W og jeg har blandt andet en 6,5x55 pt som skyder glimrende. Jeg forsøger blot at udvide min horisont, og evt. lære noget nyt.

Christian
Svar

Beskeder i denne tråd
Er der nogen kalibrer der er mere præcise? - af CFR - 14-01-2012, 01:11 AM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)