14-01-2012, 02:54 AM
Teoretiske overvejelser tror jeg fx var det der bragte os wsm kaliberne, men da de så mødte den virkelige verden gav mange genladningsproblemer. Men ser du bare på den helt tidlige del af den indre ballistik, så handler det om ensartethed i anslagsmekanismen, og den er formentligt rimeligt uafhængig af kalibre. Så kommer ensartethed i fænghætte præstationer, et emne jeg ved meget lidt om. Dernæst handler det om ensartet brændhastighed på krudtet. Her kommer både krudttype, fugtighed, temperatur, trykudvikling og deraf hylstervolumen, sættedybde, projektil vægt, projektiludformning, hylsterudformning, kammer udformning og sikkert en masse mere i spil. Og nu har vi så kun akkurat fået sat projektiler i bevægelse.
Der er så mange forskellige variable at for os almindelige dødelige bliver tests bare en form for religion, og mit gæt vil være at rekyl er den faktor som spiller mest ind. Skulle man lave egentlige tests skulle man lave tusindvis af skud under ens forhold for så at lave regretionsanalyser over de forskellige variabler for at finde dem som var signifikante. De signifikante ville så kunne bruges til at lave en formel som så ville give den store fine forklaring på alt. Men des flere forskellige variabler der kan være forklaringer des flere forsøg skal der laves... Så det bliver et kæmpe forsøg, og mig bekendt er der ikke nogen der er lykkedes med det endnu.
Mvh.
Yeti
Der er så mange forskellige variable at for os almindelige dødelige bliver tests bare en form for religion, og mit gæt vil være at rekyl er den faktor som spiller mest ind. Skulle man lave egentlige tests skulle man lave tusindvis af skud under ens forhold for så at lave regretionsanalyser over de forskellige variabler for at finde dem som var signifikante. De signifikante ville så kunne bruges til at lave en formel som så ville give den store fine forklaring på alt. Men des flere forskellige variabler der kan være forklaringer des flere forsøg skal der laves... Så det bliver et kæmpe forsøg, og mig bekendt er der ikke nogen der er lykkedes med det endnu.
Mvh.
Yeti
Mvh.
Yeti
Yeti