Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Halalauto
#25
Formålet er rent juridisk: så kan man få våbentilladelse til den på samme vilkår som en bolt action riffel. Der er ingen tekniske fordele ved det.

Jeg har f.eks. lidt veneration for amerikanske halvautomater fra WWII, som M1-Garand og US carbine. Skal jeg have sådan et sæt i den politiske virkelighed i dagens Danmark, er eneste måde at få dem omdannet til repetér. Det kan godt gøres skånsomt, sådan så hvis de politiske vinde mildnes engang, og de igen må få lov til at skyde halvautomatisk som de er skabt til, så kan en bøssemager godt ombygge dem igen, så det bliver muligt.

Det kan næsten ikke ses på riflen, at det er lavet. Der er boret et hul i gastryksstemplet, så gassen slipper ud der uden at aktivere genlademekanismen. Så skal du op og have fat i ladegrebet efter hvert skud, for at repetere en ny patron frem, det er det hele.

Til jagtbrug har det ingen relevans. Jeg var lige i Østjysk våbenhandel i sidste uge, og de går i gang med at pakke halvautomaterne ned. Der er ingen grund til at de tager hyldeplads, når de ikke kan sælges.

Det er forresten sjovt at tænke på, at helt op til WWII havde skytteforeningerne samme riffel som forsvaret. Sådan skulle det være, for skytte- og gymnastikforeningerne var jo en civil paramilitær uddannelsesorganisation, skabt af befolkningens forsvarsvilje efter nederlaget til Tyskland i 1864. Eneste grund til, at man ikke gik over til Garand geværet efter krigen var, at de var for dyre for civillister. Man valgte så det kompromis, at sætte samme sigtemidler på skytteforeningsgeværerne som på Garand riflerne. Siden har skytteforeningerne gjort en dyd ud af at være gået i stå, så nu må man ikke engang sætte en sigtekikkert på en skytteforeningsriffel [:0].

M.v.h. Lasse.
...Regulering er jagt !
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Beskeder i denne tråd
Halalauto - af GT - 20-12-2011, 01:10 PM
Halalauto - af yeti - 20-12-2011, 01:14 PM
Halalauto - af M@X 2.0 - 20-12-2011, 01:23 PM
Halalauto - af Hesselager - 20-12-2011, 06:07 PM
Halalauto - af BC - 30-12-2011, 05:30 PM
Halalauto - af hogmeister - 30-12-2011, 07:18 PM
Halalauto - af M@X 2.0 - 30-12-2011, 09:40 PM
Halalauto - af hogmeister - 30-12-2011, 10:53 PM
Halalauto - af TRG-S - 31-12-2011, 03:32 AM
Halalauto - af STROM - 31-12-2011, 11:54 AM
Halalauto - af Hesselager - 14-01-2012, 12:34 PM
Halalauto - af M@X 2.0 - 15-01-2012, 12:20 PM
Halalauto - af høker - 15-01-2012, 01:15 PM
Halalauto - af hogmeister - 15-01-2012, 06:19 PM
Halalauto - af dravis - 16-01-2012, 08:16 PM
Halalauto - af TRG-S - 16-01-2012, 08:46 PM
Halalauto - af Marion Morrison - 16-01-2012, 09:09 PM
Halalauto - af Hesselager - 17-01-2012, 01:41 AM
Halalauto - af STROM - 26-01-2012, 11:49 AM
Halalauto - af LasseScout - 26-01-2012, 12:07 PM
Halalauto - af STROM - 26-01-2012, 03:35 PM
Halalauto - af LasseScout - 26-01-2012, 03:49 PM
Halalauto - af STROM - 26-01-2012, 04:24 PM
Halalauto - af hogmeister - 26-01-2012, 04:35 PM
Halalauto - af LasseScout - 26-01-2012, 05:03 PM
Halalauto - af hogmeister - 26-01-2012, 06:06 PM
Halalauto - af dravis - 26-01-2012, 09:22 PM
Halalauto - af hogmeister - 26-01-2012, 10:23 PM
Halalauto - af Rigby - 26-01-2012, 10:53 PM
Halalauto - af Hesselager - 27-01-2012, 01:46 AM
Halalauto - af dravis - 27-01-2012, 03:17 AM
Halalauto - af TRG-S - 27-01-2012, 10:05 AM
Halalauto - af LasseScout - 27-01-2012, 10:14 AM
Halalauto - af LasseScout - 20-04-2012, 05:01 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)