Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Begrundelse for jeres valg af kaliber....
#55
Citat:quote:

Originally posted by TSX

Quote

Prøver igen:

er der fornuft i at vælge en 7x64 eller 270 win måske endda også 8x57js fremfor en 30.06?

Unquote

Umiddelbart skal du vælge hvilken som helst af de nævnte (forudsat du er uvenner med din tegnebog)

I tråd med Steen S (og alligevel[:I]): hvis økonomi kunne gå hen og påvirke din trænings indsats (eller ikke lader selv), skal du holde dig til et af de gamle militær kalibre - 6.5x55 / 308W (7.62x51 i millisprog - forskellen er uden praktisk betydning, udover at de 7.62X51 der er blvet vandskelige at skaffe, klemmer i Winchesteren) eller den den ældre 30.06.

De er så udbredte, at fabrikkerne lader en masse patroner; der omsættes over hylderne i stort tempo. Samtidig er det også her du finder patroner med størst udvalg i projektiltyper.

Så istedet for at købe et specielt kaliber, med dårligere ''brændstofsøkonomi'', vil jeg foreslå du ser på projektiltyper, hvilket indenfor den enkelte kaliber kan gøre en stor forskel.

Hvis du gør sådan, rummer din tegnebog flere patroner til træning; træner man har man større sandsynlighed for at kunne placere kuglen rigtigt. Placering af kuglen er noget vigtigere end alle de andre parametre [:I]

Så er du til Europæisk jagt, ville jeg i dit sted holde fast i 308W, da det er en særdeles omgængelig rekyl den leverer. Jo større kaliber, jo mere smæk for skillingen - jo mere smæk - jo større træningsbehov.

Men det var da dejligt vi var en flok der fik lov til at blære os med hvad vi har brugt pengene på.[Wink]

Jeg har aldrig foretaget et fejlkøb, men jeg har betalt for erfaring [Big Grin]

Uvenner med Photobucket - men medlem af Asgaard.
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=25600



tak for dit svar TSX.

vil godt give dig ret i at der er meget fornuft i at fortsætte i kaliber 308 win, men som jeg også har skrevet tidligere i denne tråd så vil jeg gerne efter 12 år med 308 prøve noget andet, og den er ikke værre end hvis jeg savner den så kan jeg hente den da vi har flere ejer på den (min far og jeg.)

vil gerne prøve en 6,5x55 det ligger helt fast med den kaliber, og den er dejlig at skyde med og dermed et godt grundlag for en masse trænning.
mine overvejelser går på om en nr 2 kaliber så skal være fx 7x64 eller 9,3x62 vil være et bedre bud, men ved også at der er mere power i den sidste kaliber og det kan jo have sin effekt, vil dog kunne føles rare ved at vælge en blaser med kickstop og en semi weight pibe.

ved godt at der er fordel i en ordinær kaliber som kaliber 30, 6,5 osv så der er billig træningsammo/jagt/kugler til genladning, men 7 mm kugler er jo også store rundt om i verden, og har en der kan genlade for mig, kan nok overtale ham til at lade 7x64 til mig.

har bare en vis forkærlighed for især 7x64, kan ikke beskrive hvorfor, bare en indre følelse jeg har (lidt ala den følelse man havde for hende nabo pigen, men som man ikke turde gå efter, her skal den chance dog ikke glippe).

håber det giver mening!

Peter B
Blaser F3 STD. LINKS 12/76 - 74 cm løb
Browning 525 HUNTER LINKS 12/76 - 71 cm løb
FRANCHI ROYAL LINKS 12/70 - 71 CM LØB
BAIKAL MP310 LINKS 12/76 - 71 CM LØB
Tikka M65 LINKS
308 WIN, OPTILOCK, NIKON MONARCH 2,5-10x50 M/LYS OG PARALAKSJUSTERING.
SIEMENS SECUREEAR
Peter B
Svar


Beskeder i denne tråd
Begrundelse for jeres valg af kaliber.... - af GT - 15-03-2012, 11:09 AM
Begrundelse for jeres valg af kaliber.... - af GT - 15-03-2012, 01:22 PM
Begrundelse for jeres valg af kaliber.... - af peterholsted - 16-03-2012, 10:49 PM
Begrundelse for jeres valg af kaliber.... - af misak - 07-05-2012, 02:11 PM
Begrundelse for jeres valg af kaliber.... - af Bjørn - 18-05-2012, 05:34 PM
Begrundelse for jeres valg af kaliber.... - af CP - 03-06-2012, 04:26 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)