Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Er det rimeligt at forlange god skydning før tur ?
#16
Jeg vil sige det således. Vi har som udgangspunkt en aftale om at skydning på vore ture foregår sådan at vi, som det første, ikke skyder til løbende vildt. Som det andet stort set altid anvender bipod, 3-benet skydestok eller skyder fra tårn med fast anlæg, så som udgangspunkt er det for os ok at kunne skyde rimeligt selv fra bænk. Der er selvfølgelig altid anledning til at blive endnu bedre og kunne da godt finde på at sammensætte et helt jagtprogram til skydning.

@bobo
"Hvis det er bladkugler i skal skyde, er en spredning på 20 cm ingen problem til råvildt.
Jeg har engang set den skive som bliver benyttet til riffelprøve, og når du kan ramme inden for markeringen, er skuddet fint."

Jeg synes helt sikkert IKKE at skuddet er fint hvis du kan ramme med 5 ud af 6 indenfor 20cm på 100m. En sådan spredning vil sagtens kunne være udenfor et reelt dræbende træfområde (ergo en anskydning) på eksempelvis en lille rå og så er det da helt nogo. 5 ud af 6 på måske 10-12cm er fair nok, men intet mindre kan gøre det. Det kan da umuligt være tilfredsstillende bare "sådan cirka at ramme", som jeg jo vil betragte kravene til prøven som.

Til dags dato har jeg ikke mødt en eneste riffel af en hvilken som helst kaliber der ikke kan klare at skyde ganske udmærket hvis man træner nok med den. Langt de fleste rifler har større potentiale end deres skytter skal man lige huske på.

6.5x55 M98, Otterup matchpibe og aftræk i Hogue Realtree syntetisk skæfte, Meopta R-1 3-12x56
Remington 700 i 308
Marlin 1895 SBL (45-70), Meopta R-1 1-4x22
Marlin XT-17 17HMR gamo 6-24x50 mildot (til krager)
Remington 700 cal. 308 Meopta R-1 3-12x56
Svar


Beskeder i denne tråd
Er det rimeligt at forlange god skydning før tur ? - af barebow - 07-04-2012, 12:36 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)