Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Første / andet billedplan
Citat:quote:

Originally posted by n a

Er det nu ikke lidt vrøvl 308[Wink]
hvis du finder ud af at et mål af en given størrelse fylder en bestemt del af sigtet ved en bestemt forstørrelse på en kendt afstand. Så er det vel simpel hovedregning at hvis du skal op på den dobbelte forstørrelse, så er målet dobbelt så langt væk, og omvendt hvis du kun skal op den halve forstørrelse, så er målet kun halvt så langt væk.
Det hele drejer sig vel om på forhånd at have fastsat et referencepunkt.

Det er korrekt, men har du nu drejet forstørrelsen til der hvor der er mest muligt lys og forstørrelse på samme tid og dette ikke tilfældigvis er på det halve eller det dobbelte af det det er kalibreret til. Ja så bliver matematikken lidt mere bøvlet.

Problemet med afstandbedømmelsen afløses simpelt af en laser, det er bare ikke lige så hurtigt. Derfor er FFP klart at foretrække hvis der dukker mange mål(læses skiver) af kendt størrelse op indenfor kort tid, da betjening af laseren og riffel på samme tid ikke er hurtig nok.

Fx skal nogen skyde i Karup den 8.6 og her tror jeg på en 300 meter indskydning og et mildot sigtemiddel i FFP. Fordi skiverne kommer forholdsvist hurtigt, men er lette at aflæse i sigtemidlet og dotterne bruges så til korrektion af retningspunkt.
Der er ikke tid til at skrue.
Forstørrelsen skal sættes der hvor jeg har synsfelt til hele banen og så forventer jeg ikke at pille ved den igen før det er slut. Hvilken forstørrelse det så bliver ved jeg ikke endnu.

Skal der skydes et eller få skud på et meget fjernt mål af ukendt størrelse ville jeg foretrække at kombinere laser med SFP. da det mindre trådkors dækker mindre af målet og laseren er mere præcis end mine beregninger og aflæsninger i sigtemidlet. Det er i øvrigt også sjældent levende væsener står så vinkelret på skytten som på en militær skydebane. Derfor er det ikke altid så ligetil at bruge sigtemidlet til bedømmelsen.

Så kogt ned kan man sige at ffp er hurtigst i brug men knapt så præcist som sfp til første skud. Korrektionsskuddet efter opspringer er til gengæld lynhurtigt i FFP hvis man ser hvor første skud rammer.

Håber ikke det blev for uforståeligt.

MVH Søren

Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar

Beskeder i denne tråd
Første / andet billedplan - af cgj - 25-02-2013, 11:50 PM
Første / andet billedplan - af BC - 26-02-2013, 12:11 AM
Første / andet billedplan - af n a - 26-02-2013, 02:28 AM
Første / andet billedplan - af STROM - 26-02-2013, 11:35 AM
Første / andet billedplan - af BC - 26-02-2013, 11:43 AM
Første / andet billedplan - af BC - 26-02-2013, 11:46 AM
Første / andet billedplan - af P226 - 26-02-2013, 11:49 AM
Første / andet billedplan - af LOFT - 26-02-2013, 12:44 PM
Første / andet billedplan - af LasseScout - 26-02-2013, 03:13 PM
Første / andet billedplan - af P226 - 26-02-2013, 03:23 PM
Første / andet billedplan - af LasseScout - 26-02-2013, 04:05 PM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)