Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Senest om tilladelse til brugen af lyddæmpere
#15
Bortset fra det potentielt glædelige i at man nu har sendt det i høring.
Så må jeg desværre bemærke, at det filmklip der var i jægerforbundets artikel, var dog det mest fejlfyldte og ukorrekte gang vås og så videre jeg længe har set.
1: man har en forkert, og alt for langsom lydmåler, som slet ikke kan registrere toppen af skuddet.
2: man mangler fuldstændigt konkret viden om dB skalaen. Ellers har man da opfundet noget helt nyt indenfor matematikken. Tænkt eksempel. Man tager en lyd på 100dB, den fordobler man så 3gange efter den magiske formel, Resultat 100+6+6+6=118dB
Nu tager du så de 118dB, og halvere lyden 3 gange Resultat 118-3-3-3= 109dB.
Nu forstår jeg godt hvorfor det er svært at få støjniveauet i skoler og børnehaver ned[xx(] (magen til klaphat).
Det må være det man kalder for "reststøj"
Ved nærmere eftertanke, er det måske årsagen til at folk som har været udsat for høje lyde, ofte kan få tinitus. Her bliver der heller aldrig fuldstændigt stille igen.

Jeg er dog i tvivl om filmen i stedet for at beskrive fakta, nærmere er et "spinn"tiltag

Samtlige skandinaviske våbenskribenter som har testet lyddæmpere, med udstyr som er beregnet til slige opgaver, får alt efter måleplacering, resultater for udæmpet skud på mellem 167 og 150dB peak.
For dæmpede skud afhængigt af måleposition og dæmperkvalitet, resultater fra 120-150dB

Målinger foretaget 50m fra mundingen og 1m fra kuglebanen, giver oftest resultater omkring 150dB, men udelukkende i det højfrekvente område
Svar


Beskeder i denne tråd
Senest om tilladelse til brugen af lyddæmpere - af n a - 24-09-2013, 10:54 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)