Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Senest om tilladelse til brugen af lyddæmpere
#19
Her er lidt om dB

Citat:quote:

DeciBel (eller dB)- skalaen bruges over hele verden til at måle lydniveauet. Skalaen bruges til at bestemme, hvor høj intensiteten i lydtrykket er i alle de frekvenser, det menneskelige øre kan opfatte. Samtidig kompenserer skalaen for, at vi ikke kan høre alle frekvenser lige højt. Normalt kan vi bedst høre mellemtoneniveauet - det er i det niveau, de fleste taler.
Decibel-skalaen er opbygget logaritmisk. Det betyder, at hver gang lydenergien (lydeffekten) bliver fordoblet, øges dB-indekset med 3. En fordobling af lydtrykket svarer til 6 dB.
Skalaen er opbygget på den måde, fordi det menneskelige øre opfatter lyden som logaritmen til lydtrykket snarere end som selve lydtrykket. Dog opfatter det menneskelige øre ikke nødvendigvis stigninger på 3 eller 6 dB som en en fordobling af lydstyrken. Ofte skal der mere til - op til 10 dB, før vi opfatter lyden som dobbelt så høj.

Det laveste på dB-skalaen er 0, som er grænsen for, hvad det menneskelige øre kan høre.
I en stille dagligstue, vil der normalt være omkring 20-30dB støj
Når vi taler til hinanden i et normalt leje, foregår det med omkring 60 dB.
Trafikstøj på en travl gade ligger på omkring 65 dB, men lastbilers motorer kan komme helt op på 85-90 dB.
Boremaskiner, brolæggerjomfruer og andet kraftigt maskineri kan komme op på 110 dB.
Fly på en landingsbane rammer omkring 120 dB, hvilket er meget tæt på smertegrænsen på 130 dB*.

*:Smertegrænsen varierer fra 115-140 dB afhængigt af, hvilket frekvensområde lyden findes i.


[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
Jeg har nået den alder hvor jeg ved hvad der er værd at vide, og på en god dag kan jeg faktisk huske noget af det
Svar


Beskeder i denne tråd
Senest om tilladelse til brugen af lyddæmpere - af Kima - 25-09-2013, 11:18 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)