Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Senest om tilladelse til brugen af lyddæmpere
#34
Citat:quote:

Originally posted by n a

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Ingen af de dæmpere der testet i det seneste Vapentidningen klarer at få lyden målt ved venstre ører under 130 db som er grænsen for skader ved impulsstøj. Bedste dæmpning målt ved venstre ører er 27 db og den dårligste er 12,7. De hørerværn jeg bruger på jagt dæmper 28 dB, og dem jeg bruger på skydebanen dæmper 32 dB. Så de bedste lyddæmpere er på linje med de almindeligste hørerværn (sordin supreme og peltor sports tac). De fleste lyddæmpere dæmper dog væsentligt mindre. (NA's er ikke med i testen, hvilket jeg ellers havde set frem til).

Man kan dæmpe nogle få dB mere ved at bruge propper under kop-hørerværn. Men uanset hvad man gør så er vi på grænsen, og skyder man med rekylbremse så er der ikke noget der holder en under den skadelige grænse.

Jeg prøvede da jeg fik min dæmper en A-tec Maxim at skyde et skud udendørs uden hørerværn - det gentager jeg ikke!

Mvh.

Yeti


Du læser testresultater som fanden læser biblen[Wink][Smile]

njaaa jeg er vist blot en amatør på dette område

Den officielle grænse for impulsstøj, er 138 eller 140dB afhængigt af kilde.
Dine hørebøffer har en middeldæmpning som du skriver. Det hjælper ikke en dyt, når de kun dæmper mellem 8 og 16dB i det lavfrekvente område 0-1200Hz, når det er her at et udæmpet skud, har næsten alt sin energi.
Gå ind på 3M hjemmeside og søg på tekniske spec. vedrørende Peltor. Eller på sordins hjemmeside, her kan du finde de relevante data på dæmpning, ved forskellige frekvenser.
Et udæmpet skud har en lydstyrke målt ved venstre øre (Sauer str 6,5x55) på ca 151dB i området 0 - 1200Hz, men kun 125dB i området fra 2000-10.000Hz



Når du nu skriver dette er jeg sikker på at det er korrekt. Samtidigt kan jeg ikke få det til at stemme med mine oplevelser. Jeg havde ringen for ørerne resten af dagen efter det omtalte dæmpede skud og sådan er det ikke hvis jeg har mine sølle sordin hørerbøffer på. Det er i øvrigt min S&L NKTer dæmperen sidder på.

Mht til grænsen kan jeg se at jeg måske har været en smule pessimistisk. Det svenske Arbejdstilsynet sætter grænsen for hvornår impulsstøj er skadelig ved 135 dB. Så retteligt er det kun ca 2/3 af dæmperne i testen der ligger over grænsen, men der er ca 1/3 der lige klarer sig under.

Mvh.

Yeti
Mvh.

Yeti
Svar


Beskeder i denne tråd
Senest om tilladelse til brugen af lyddæmpere - af yeti - 26-09-2013, 10:37 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)