Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HASTER; info søges vedr. riflede haglløb
#28
Citat:quote:

Jeg kan ikke komme på så meget som en god jagtlig grund til at bruge en kaliber 12 riffel?
Hvis man ønsker noget stort og langsom så gå glædeligt på jagt med 458 win mag, men at det kunne være sjovt at gå på jagt med kaliber 12 riffel er ikke et validt argument i et moderne samfund!


Studsede lidt over den.

Hvis personen har en pumpgun eller halvauto i forvejen og kan få et nyt riflet løb til måske 1.500-2.000 - så er det langt billigere end en ny/brugt .458WinMag riffel. Det kunne tænkes at være én grund.

Individets frie valg og ret til samme - kunne være en anden grund.

Ja kugleammunition KAN bruges i glatløbede, men det er stinkendes ulovligt jævnfør paragraffen.

Dermed ikke sagt at Brenneke/slugs/sabot-slugs er 100% totalt og ubønhørligt banlyst i Dk - man skal simpelthen kun have en riffeltilladelse i pågældende kaliber, så kan disse FRIT erhverves, bæres og anvendes i Dk som "RIFFEL-ammunition."

Det er jo også et haglgevær der omregistreres som "riffel", og dermed omklassificeres Brenneke/slugs/sabotslugs ligeledes til "riffel-ammunition" og uagtet at det KAN bruges i glatløbede, så må det stadig ikke anvendes i glatløbede.

Men én der har en "riffeltilladelse" og har Brenneke/Slugs/sabotslugs på RIFFELtilladelse - kan benytte dem i sit RIFLEDE haglgevær.
Det er stadig stinkendes ulovligt for ham, at benytte sin "riffelammunition" i sit glatløbede haglgevær.

Men det er da "dejligt" at se at der er folk der gerne lader kaliberudvalget indskrænke sådan. (Not!)

"Hvorfor tillade cal 12, når man ligesågodt kan benytte .458" - gudfaderbevares.

Tja, hvorfor stoppe der, nu vi har kniven i gang - lad os kigge på .22LR, .22Mag, .17HMR og .17MachII. --> .17HMR må være nok. Forbyd de andre, og forbyd også lige .22Hornet samtidig bare fordi den ligger et sted hvor den praktisk taget ingen betydning har.

Hvorfor skal der tillades 6.5x55, .270Win og .308Win, da de praktisk taget kan det samme.??? - vælg én af dem og forbyd de to andre.

Det samme med .222Rem, .223Rem, .243Win.... vælg én... forbyd de andre i klassen.

Forbyd wildcat-kalibre og dem til BenchRest, de bygger jo alligevel på "standardkalibre" og ingen skal jo nødvendigvis have lov at vælge selv.

Forbyd desuden alle kalibre fra og med .300WinMag og op - man skyder jo sjældent på så lange hold i Dk alligevel, så det er ikke nødvendigt.

Det samme med haglkalibre - cal 12/76 må være nok.
Med de vattede 12/89 stålhaglpatroner der findes på markedet i dag i diverse våbenforretninger, kan man alligevel finde bedre alternativer i 12/70 og 12/76.

Cal 16 og 20 kan lige så godt forbydes ved samme lejlighed, da de jo bare er en svag udgave af cal 12, og cal 12 ønsker vi vel egentlig for at sikre os imod for mange anskydninger.

Nej vel.? Lad folk selv vælge.

Personligt er jeg flintrendes ligeglad med skytteforeningernes udvalg af kalibre, men glæder mig da over at de langt om længe har fået lov til at benytte op til er det .44Spl, og ikke "kun" op til 357Mag/9mm.

Hvis de så kun havde .22LR så var det fint for mig - men syntes da de skal have lov at vælge noget der gør sporten interessant for dem.

Individet skal vel have lov at vælge hvad han/hun finder det interessant at skyde med, og ikke partout SKAL være låst i en perfid verden hvor regeringen har foretaget alle valgene på forskud for borgerne.

Så længe det kan administreres og skytterne er ansvarlige nok til at benytte våbnene/kalibrene - så skal man da have snor til dét.

Når vi kigger på statistikkerne for hvor våbnene kommer fra, så gør det jo hverken fra eller til at forbyde Brenneke/slugs/sabots og .50BMG - for våbnene kommer jo kun sjældent fra jægerne.

Våbnene kommer jo ad omveje fra blandt andet østlandene.
Det har tidligere været uendeligt nemt at købe håndvåben i Tjekkiet og forholdsvis risikofrit at tage med hjem til lille Dk pga ringe grænsekontrol.
Om dét er blevet bedre, ved jeg ikke.

Personligt kan jeg godt lide at folk der gerne vil træne langdistance, og dygtiggøre sig i det - også kan vælge kalibre derefter.
Det værste der kan ske, er at de bliver bedre skytter, også på de korte distancer, såsom jagtrelevante afstande.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar


Beskeder i denne tråd
HASTER; info søges vedr. riflede haglløb - af HappyNanoq - 03-12-2013, 06:00 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)