Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afkorte piben + dæmper på ruger 10/22 ?
#30
I sin tid spurgte jeg på våbenkontoret i Århus om det med våbenlængde, og som jeg husker det svarede de sådan her:
(Det følgende skal tages med forbehold for at det nok er mindst 5 år siden.)

Et våben der er under 60 cm total-længde, for den del af våbnet der stadig kan fungere som våben, ved afmontering af dele, der kan fjernes uden værktøj = Kort håndskydevåben..

Altså:
Har du en riffel, med aftageligt skæfte, der kan fjernes uden værktøj, og våbnet kan fungere uden skæftet, så SKAL den "fungerende del" være OVER 60 cm!

Dette gælder også foldeskæfter, og teleskopiske skæfter!

Våben med piber under 30 cm "anses ikke for egnede som jagtvåben" og regnes derfor altid for "kort håndskydevåben"
(På grund af jagtlovens forbud mod brug af korte håndskydevåben til jagt)
Som jeg husker det forklarede "JP" det sådan her: Du kan ikke få tilladelse til et jagtvåben der ikke er bygget til at affyres fra skulderen, og vi bruger reglen om de 30 cm pibelængde fra EU forordningen.

Glatløbede våben har sin egen regel om pibelængde. (ikke under 55 cm)
(Egentligt står der ikke i våbenloven at glatløbede våben under 55 cm pibelængde er FORBUDTE, kun at tilladelse kan gives til våben med pibelængde over 55 cm til jagt og sportsskydning)

Århus Politi har altid henholdt sig til denne regel i forbindelse med tilladelser til glatløbede våben.

Med hensyn til Våbenlængde, så bruges oplysningerne ikke til noget i den normale tilladelse, og man behøver derfor ikke at få fornyet tilladelsen på grund af ændret pibelængde eller total-længde, så længe våbnet overholder reglerne.
Til gengæld SKAL oplysningerne være korrekte til EU våbenpasset!!!
(Andre EU lande ser strengere på den "korrekte længde" på våbnet)

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Beskeder i denne tråd
Afkorte piben + dæmper på ruger 10/22 ? - af dravis - 08-01-2014, 02:06 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)