Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trådkors/optik skal være vandret ift. hvad?
#6
Nu forstår jeg spørgsmålet. Spuhrs levelling kit går ud fra, at railen sidder "vandret", altså i en 90 graders vinkel på lodlinien gennem pibens centrum. Det kan han normalt gå ud fra, fordi de fleste våben og rails til LR skydning er spyttet ud af CNC maskiner.

Din "skæve" riffel ligner en håndfremstillet skraldermauser som oveni købet er poleret ud af facon. I det tilfælde vil Spuhr nøglen gå galt i byen, som i dit eksempel 1, og ikke ramme den korrekte opretning som i eks. 2. Men du ved selv hvilken riffel du har, og så må du ud på banen og kontrollere som TSX beskriver det.

I mit tilfælde brugte jeg Spuhr nøglen til at rette en S&B PMII op i en Spuhr montage på en rail fra HG til Sauer 200 STR. Jeg synes at magien virkede, og jeg kunne ikke konstatere afvigelser i siden når jeg klikkede op. Måske havde sagen set anderledes ud, hvis jeg havde brugt en M69 baneriffel med Mauserlås, det ved vi ikke. Jeg vil dog tro, at tolerancerne normalt ligger sådan, at et levelling kit vil få mig tættere på det rigtige resultat i første hug, end opretning "på øjemål".

Så det jeg egentlig siger er, at i teorien har du ret, men i praksis er Spuhr nøglen alligevel et genialt instrument, der hælper en amatør som mig til at komme tættere på idealet end jeg ellers kunne komme.

M.v.h. Lasse AKA Legolas(se).

Ikke mærket, modellen eller materialet.
Men præcisionen er ambitionen!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Beskeder i denne tråd
Trådkors/optik skal være vandret ift. hvad? - af LasseScout - 11-05-2014, 08:15 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)