21-06-2014, 07:50 PM
Citat:quote:
Originally posted by Boryx
Ikke helt enig - bare se hvor svært folk har ved at vurdere størrelse over vandet på en død fisk.
Det er ikke lettere under vandet.
Men selvfølgelig kan man lægge en margin ind så man undgår det - f.eks at lægge 5-10cm. til det lovformelige mindstemål.
Point taken vedr. selektion, men hvad med det humane? :-)
(Iøvrigt en spændende hobby tror jeg, jeg "tør" ikke prøve af frygt for at blive grebet af det. Og der er jo fortsat kun 24 timer i døgnet)
//Boryx
"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Det kræver lidt træning at vurdere mindstemål under vand, men ikke mere end at man skal være ualmindelig ubegavet hvis man ikke hurtigt lære det. Derudover så er mindstemålet på en del arter i min optik for kort. der er ikke meget kød på de skrubbefileter man ser hos fiskehandleren. Du kan som Anders skrev jo vælge kun at tage de store fisk, herved selekteringen.
Angående det humane,så bliver fisken lynhurtigt aflivet når den er kommet på spyddet, hvis den da ikke i forvejen allerede er død af selve spidningen. Det går hurtigere end noget anden fangst metode jeg kender til.
Iøvrigt så er det der med genudsætning af en fisk der har haft en krog i munden og derefter slæbt ind til kysten for så at blive fanget igen da heller ikke særligt humant, hvis vi skal gå op i petitesser[]
Mvh.LANI
Ulven tilbage til fyn!
Mvh.LANI