Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Antallet af bramgæs skal under kontrol
#16
Jeg får lyst til at give et eksempel fra min egen verden.

En dyrlæge ansøgte om at få tilladelse til at behandle en hund med en sjælden sygdom som gav blodmangel. Han ville specifikt have lov til at bruge EPO i behandlingen. Jeg tjekkede den lovgivning vi har på området, og kunne fortælle ham, at en sådan tilladelse ikke er nødvendig. Hvis han har undersøgt mulighederne og ikke fundet et præparat til hunde eller til andre dyr der virker, og han selv fagligt kan stå inde for behandlingen, må han bruge EPO uden tilladelse.

Sådan skal ordentlig lovgivning laves, det var hurtigt, korrekt og billigt for alle involverede:

Citat:quote:

§ 4. Findes der ikke et lægemiddel, som er godkendt til markedsføring, jf. § 3, kan dyrlægen undtagelsesvist under sit direkte personlige ansvar, især for at undgå uacceptable lidelser hos de pågældende dyr, anvende, udlevere eller ordinere følgende lægemidler til behandling af en tilstand:

1) Et lægemiddel, som har markedsføringstilladelse fra Sundhedsstyrelsen eller fællesskabsmarkedsføringstilladelse til en anden dyreart eller til samme dyreart mod en anden tilstand, eller, hvis et sådant lægemiddel ikke findes,

2) et lægemiddel, som har markedsføringstilladelse fra Sundhedsstyrelsen eller fællesskabsmarkedsføringstilladelse til brug til mennesker, eller et lægemiddel på udleveringstilladelse fra Sundhedsstyrelsen, eller, hvis et sådant lægemiddel ikke findes,

3) et magistrelt lægemiddel, som fremgår af bilag 2, til den dyreart og indikation, som er anført i bilaget.

Stk. 2. Fødevarestyrelsen kan efter ansøgning dispensere fra kravet i stk. 1, nr. 3, således at andre lægemidler end de i bilag 2 anførte kan anvendes, hvis dette er nødvendigt under hensyn til dyrs sundhed.



Som det fremgår af stk.2 er der selvfølgelig mulighed for at give en Tilladelse/dispensation i helt særlige tilfælde. Jeg har bare endnu ikke været ude for henvendelser der ikke var dækket af Stk.1 nr. 2, så jeg har ikke spildt min tid med at udstede tilladelser.

Hilsen Lasse
Regulering er jagt!
[Image: ajbutton.gif]
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar


Beskeder i denne tråd
Antallet af bramgæs skal under kontrol - af Kima - 29-04-2015, 08:40 AM
Antallet af bramgæs skal under kontrol - af ran - 29-04-2015, 11:30 AM
Antallet af bramgæs skal under kontrol - af Kima - 29-04-2015, 04:26 PM
Antallet af bramgæs skal under kontrol - af Zeb - 30-04-2015, 01:20 AM
Antallet af bramgæs skal under kontrol - af yeti - 30-04-2015, 02:01 AM
Antallet af bramgæs skal under kontrol - af Zeb - 30-04-2015, 06:52 PM
Antallet af bramgæs skal under kontrol - af yeti - 30-04-2015, 09:39 PM
Antallet af bramgæs skal under kontrol - af yeti - 01-05-2015, 12:37 AM
Antallet af bramgæs skal under kontrol - af LasseScout - 01-05-2015, 01:25 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)