Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffelgang og forskellige projektiler.
#9
Ja, det kan du godt .. Du kan også opleve det modsatte [:I]..

Det problem har jeg i min 6,5 x kedelig -- Den skyder afgjort bedst med de lettere projektiler ..

Twist-rate er IKKE afgørende for præcisionen -- Den er afgørende for om en kugle af en given længde er stabil, gyroskopisk og ballistisk set..

Jeg kan skyde med Berger VLD 75 grains i min 22-250AI med 1:9 stigning .. Disse projektiler er så lange at de kun er meget marginalt stabiliseret af den twistrate .. Men de er MEGET præcise .. under 20 mm spredning på 230 m .. (Lige tilfældigt den afstand der var i Ulfborg da jeg testede sidst .. [Big Grin] )

Hvis twistrate er FOR lav til en given "lang" kugle (tung), vil den være ustabil, hvilket oftest TOTALT ødelægger præcisionen, og oftest vil man se "aflange" huller i skiverne ..

Nogen gange kan man se en "glidende overgang" når man nærmer sig at kuglen er ustabil, hvilket kan give dårlig præcision, men det er IKKE sådan altid .. faktisk er det oftest sådan at overgangen er ret "brat":
for lange/tunge projektiler og kuglerne vælter på vej til skiverne eller udviser "A4-ark" præcision på 100 m ..

Benchrest skytter benytter sig af det faktum at en twistrate der kun lige præcis kan stabilisere en given længde i projektil, "forstyrrer" projektilet mindst = bedre præcision..

Hvilken stigning har din 338LM ? Hvilke projektiler KAN den skyde præcist med?

Hvis du har 1:10" kan du gå op på ca. 300 grains VLD projektiler.

Facon, bæreflade og konstruktion af projektilet kan ikke bruges til på forhånd at udelukke et projektil som præcist eller upræcist i den enkelte riffel .. Man må teste ..

Min erfaring med både 338LM og mange andre kalibre er at den bedste præcision oftest opnås med lige under max ladninger, og med en sættedybde hvor projektilet ligger nogle få 1/10 - dele fra bommene..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Beskeder i denne tråd
Riffelgang og forskellige projektiler. - af n/a - 17-05-2016, 12:58 PM
Riffelgang og forskellige projektiler. - af n/a - 17-05-2016, 05:36 PM
Riffelgang og forskellige projektiler. - af dravis - 18-05-2016, 05:42 PM
Riffelgang og forskellige projektiler. - af CP - 19-05-2016, 02:06 PM
Riffelgang og forskellige projektiler. - af CP - 19-05-2016, 09:10 PM
Riffelgang og forskellige projektiler. - af CP - 21-05-2016, 09:29 PM
Riffelgang og forskellige projektiler. - af CP - 22-05-2016, 02:51 PM
Riffelgang og forskellige projektiler. - af CP - 24-05-2016, 12:46 AM
Riffelgang og forskellige projektiler. - af CP - 24-05-2016, 02:16 AM
Riffelgang og forskellige projektiler. - af CP - 24-05-2016, 08:30 PM
Riffelgang og forskellige projektiler. - af Santo - 24-05-2016, 09:52 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)