Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jeg skal snart bygge nyt hus. Faglige spørgsmål.
#13
Hej Lani

Jordvarmeanlægget kender jeg ikke specifikt, men jordvarme er prima i nye huse - i ældre modaniserede huse (måske som kka's?) kan der være udfordringer med at hive nok varme ud.

Dit varmegenvindingsanlæg fra Nilan er sikkert udemærket, jeg har selv haft Genvex og været meget tilfreds. Du skal huske at tilmelde dig et filterabonnement, så får du tilsendt et sæt filtre to gange årligt (det sparer en del strøm hvis filtrene er stoppede).
Når Lars M. L. skriver køleslange tror jeg han tænker på et til varmegenvindingsanlægget. Og det er korrekt at det kan fåes. Det er i princippet bare et rør man graver ned i jorden så luftindtaget bliver suget gennem jorden istedet for direkte ind fra en taghætte. Dvs. om sommeren kan man forkøle luften og om vinteren modsat (jorden er ca. 8 grader en meter nede).

Tagpap...... Husk for Guds skyld nok ventilation på undersiden!! Der bliver lavet så meget sjusk på tagpaptage for tiden pga. uvidenhed.
18 mm krydsfiner er ikke nogen optimal løsning, men om de kan bære afhænger af spærafstanden? Sandsynligvis er den 81,3 C/C når det er nybyggeri og så kan det godt gå.
En meget bedre løsning er dog tagbrædder. Krydsfinerplader har jo indbyggede fugtspærrer for hver 2mm og dermed kan pladen ikke akkumulere og afgive den fugt der uundgåeligt vil opstå i et tagrum. Derved vil der næsten med sikkerhed dannes skimmel på bagsiden af pladerne (det sker i 9 ud af 10 tagrum iflg. bygerfa).
Sidst ville jeg genoverveje listerne på taget. Jeg fravalgte dem selv - prøv at køre en tur og se koncentrationen af alger og mos på den nordvendte side af listerne.., men det er primært kosmetik.

Endelig skal du være opmærksom på fugt problemer ved at eftermontere solceller på paptag eller for den sags skyld store skyggegivende træer, tagpap tage har brug for at få solens varme til at "brænde" fugten væk - ellers kommer der skimmel på bagsiden af krydsfineren (der findes et "Træinformationshæfte" omhandlende pladetage, her er meget god og nyttig viden/erfaring samlet)

Ring hvis der er noget jeg skal uddybe.

//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
//Boryx

"I started out with nothing and i´ve still got most of it left"
Svar


Beskeder i denne tråd
Jeg skal snart bygge nyt hus. Faglige spørgsmål. - af Boryx - 18-02-2017, 11:43 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)