Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Retro Mauser projekt - færdig, opdateret 22/10
#1
Nu her i den søde bukkejagttid, er det jo ikke altid det lige passer ind i alt det praktiske med at komme afsted, og så må man jo finde på andre jagtrelaterede sysler [8D]

Det her lille projekt er faktisk startet for næsten 30 år siden, hvor jeg sad og bladrede igennem min morfars jagtblade. I stakken lå der en reklame fra Mauser.

[Image: 80E13BAB-D7C1-42FC-A671-117F8CB975AE_zpsqxafuj6j.jpg]

Dengang var jeg overbevist om, at sådan en Mauser-Oberndorf riffel måtte være det eneste sagliggørende for en rigtig jæger [:I]
Et par ting har dog ændret sig siden, men alligevel havde den lille reklame indprintet sig i hukommelsen og sådan en gammel fin Mauser ville være lidt sjov at have i skabet.
Der har været en del mulige kandidater i tidens løb, men af forskellige årsager blev det aldrig rigtig til noget...

For et stykke tid siden ringede en anden formand dog.. Lang historie kort: Mauser 98, 8x57, Pibe og låsestol, umiddelbart i pæn stand. Tag den eller den bliver til papirclips [:0]
Der fulgte en MMS med:

[Image: A60FEF30-3575-46FE-A0C5-2F4E2721D076_zpsn00ueryk.jpg]

Nå ja, hvad fanden.. Helt galt kunne det vel ikke gå. Om ikke andet kunne den blive riffel til den store datter. Tilbuddet accepteret og efter lidt papirarbejde fik jeg den hjem.

[Image: 7B2926A2-00BC-41F0-934D-A47F2D9083BE_zpsectsrq8u.jpg]

Låsestolen var umiddelbart rigtig pæn. Der var lidt rust på udvendigt på piben, men ikke noget kriminelt. Indvendigt ser piben faktisk rigtig pæn ud - en smule overraskende faktisk.

Piben var udvendigt med den kendte "trappe-profil". Hvad man ikke kan se på billederne, er at der en smule overflade rust.

[Image: 3BDEA931-80FE-4E68-A6A6-5E2325EAC2F9_zpsxzil6tgc.jpg]

Jeg vidste ikke rigtig hvor det hele lige bar hen, men som en start kunne jeg da undersøge, hvem der havde lavet låsen og piben.
Jeg må blankt erkende, jeg blev lidt overrasket da det viste sig at være en Mauser-Oberndorf lås fra 1942 forsynet med en pibe fra J.P.Sauer. Dertil fandt jeg stempel fra det Tyske politi.

Nu poppede den gamle reklame frem igen. Der skulle selvfølgelig laves regulær retro-riffel. Tysk lås, tysk pibe, tysk kaliber - det kunne næsten ikke være anderledes.

Det gav umiddelbart 2 problemer: Pibeprofilen var ikke just "sporting" og der var jo rusten...
Sammenholdt med et blødt punkt for octagon-piber lå den næsten til højrebenet.

"Hvo intet vover, intet vinder". Det måtte briste eller bære så det var bare at kaste sig ud i det.

Indtil videre er grovslibningen klaret:
Alt er foregået i hånden - intet elværktøj eller lignende...

[Image: 6D7B4FBE-728B-468A-BEB5-F21114AD3C1D_zpstgxmissd.jpg]

Beklager det lidt dårlige billede (mobiltlf.) men der er 8-kanter selvom det ser ud som 6.

Mvh Zeb
Svar


Beskeder i denne tråd
Retro Mauser projekt - færdig, opdateret 22/10 - af Zeb - 28-05-2014, 04:04 AM
Retro Mauser projekt - færdig, opdateret 22/10 - af Klokker - 28-05-2014, 02:37 PM
Retro Mauser projekt - færdig, opdateret 22/10 - af Klokker - 31-10-2014, 12:04 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)