14-02-2004, 10:14 AM
Citat:quote:
Originally posted by ignorant
De fleste sunde riffelkonstruktioner kan mekaniskt klare mellem 14000-19000bar i standardkalibre hvis man anvender forstærkede hylstre
Hvad er vitsen i at anvende forstærkede hylstre ved trykprøvning? Jeg kan godt se, at man derved dokumenterer styrken af låsningen, men, som du selv er inde på, har vi et potentielt gasproblem ved et langt lavere tryk. Jeg fik mig en gang en længere snak om emnet med SAKO og har senest i sidste uge diskuteret det samme med Norma, og meldingen herfra var samstemmende, at når kammertrykket overstiger 8000 bar er en sprængning i et eller omfang forventelig - som du selv er inde på fordi hylsteret ved dette tryk i realiteten er flydende.
Jeg har selv - med vilje - sprængt en mauser 98, og her var det - ikke overraskende - heller ikke låsningen der gav efter, men derimod udtrækkeren, der blev blæst væk (og kunne have forårsaget et grimt sår - i værste fald et mistet øje), samt magasinbrønden, der tog imod broderparten af de udstrømmende gasser og som en konsekvens heraf svulmede op og flækkede det militære laminatskæfte på begge sider, så riflen kækkede midt over og splinterne føg - med stor risiko for yderligere skader på en eventuel skyttes overkrop, ansigt og hænder.
I øvrigt finder jeg emnet yderst interessant, så hvis du ligger inde med nogle gode datakilder, hører jeg meget gerne fra dig...
Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.