Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hornady kugler
#7
angående projektilers "afdrift" på forhindringer så forsøgte jeg for nogle år siden at teste dette.

Jeg kunne ikke umiddelbart konstatere nogen forskel på roundnose og "pointed" (Jeg testede bl.a. Hornady 150 Spire point og 170 Roundnose.)

Den eneste helt sikre tendens jeg kunne se var: Forhindringer som er tæt på målet, men langt fra riflen, har meget lille indvirkning på træfpunktet.
Omvendt så skal man ikke ramme de grene man sidder bag når man skyder efter bukken 110m ude på marken.. (Det er ren geometri[^])

projektil-hastigheden synes at være vigtigere end vægten.
Et let og "sprødt" projektil med stor fart vil ofte "fragmentere" hvis det rammer f.eks grene og/eller flere meter kornmark
retningen af disse fragmenter er ofte næsten udentisk med skudretningen.

Tunge langsomme kugler (Ofte "roundnose") burde være sværere at "skubbe til", men mine forsøg viste at de afviger næsten lige så meget som de lidt lettere "bønner" hvis forhindringen er tæt på våbnet, hvorimod de er mere retningsstabile ved forhindringer tæt på målet.

Forhindringen jeg brugte var et gammelt maleri (olie på lærred, grimt [xx(]) i ramme og en 6mm krydsfiner-plade vinklet 45 grader i forhold til målet.

Hvis disse forhindringer stod 3 m fra riflen og 72 m fra målet gav det afvigelser op til ca 1 m med 6,5x55 140 grains SP (hornady)

Med 8x57Js 170 RN var resultatet ca. det samme (måske marginalt mindre højeste afvigelse ca 75 cm)
Disse afvigelser havde ikke en bestemt retning!!!!!

Krydsfiner-pladen gav naturligvis de største afvigelser, men ikke på alle skud!!!

Hvis forhindringerne var placeret 3 m foran målet og 72 m fra riflen, kunne jeg ikke konstatere nogen afvigelse fra normalt træfpunkt af betydning (Grupperne skudt med 8x57 var "normale" for den ammo)
på 6,5x55 var gruppen marginalt større, måske 1 - 1,5 cm mere spredning, og igen ikke nogen udpræget "retning")
(Jeg "beskød" naturligvis et nyt "område" på forhindringen med hvert skud!)

Der blev skudt alt for få skud til at man kan kalde testen "videnskabelig".

Man hører ofte jægere komme med påstanden "jeg skød rent forbi, bukken stod i noget højt græs og kuglen eksploderede og røg langt ved siden af" DEN GÅR IKKE! Hvis "græsset" var tæt på bukken (Den stod jo i det!) og sigtet var korrekt, så har ihvertfald noget af kuglen RAMT bukken og den ER anskudt!!! Ud med Schweiss-hunden!!!!
Hvis det var en LAPUA mega i .308 eller en Alaska i 6,5x55 så vil kuglen IKKE afvige mere end måske 10 cm på 5- 6 m !!
DET er altså en RIGTIG dårlig undskyldning for et sjusket skud!

Se evt tråden:
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...PIC_ID=725

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Beskeder i denne tråd
Hornady kugler - af mp - 13-01-2005, 03:41 AM
Hornady kugler - af Dr. Strangelove - 13-01-2005, 04:49 AM
Hornady kugler - af Rex - 13-01-2005, 11:04 AM
Hornady kugler - af dravis - 13-01-2005, 06:13 PM
Hornady kugler - af Lars M. L. - 13-01-2005, 07:05 PM
Hornady kugler - af JTK (Låst!) - 13-01-2005, 08:49 PM
Hornady kugler - af dravis - 14-01-2005, 05:48 PM
Hornady kugler - af mp - 14-01-2005, 06:31 PM
Hornady kugler - af Lars M. L. - 14-01-2005, 06:52 PM
Hornady kugler - af niels - 07-02-2005, 01:48 AM
Hornady kugler - af dravis - 07-02-2005, 01:23 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)