Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
.308 Win træningsammo - lav oplevet rekyl?
#1
Hejsa

Dette er min første post i forummet der se utroligt spændende ud. Jeg vil derfor se om jeg kan få et godt tip.

I lørdags var jeg for tredje gang i Ulfborg (2 x NSK og 1 x jagtfelts.), og det er svært ikke at blive grebet af det [Smile]

Jeg er derfor på jagt efter en kombination der giver en flad kuglebane (klik op og ned tør jeg ikke kaste mig ud i, da min gamle Scmidt og Bender ikke kan markere udgangspunkt), og samtidigt har lav OPLEVET rekyl.

Min riffel er en fuldskæftet Krico med 1½-6 x 42 S&B - en relativt let riffel. Bestemt ikke en kombination at råbe hurra for i feltskydnings sammenhæng - men det er nu engang det jeg har indtil videre.

Jeg hader at skyde med den liggende. Hvis jeg er heldig kan jeg nøjes med en bule, ellers .... [B)] (Kikkert og montager er noget kram, for de kan holde til det [Wink])

På distancer under 300 meter vinder udgangshastighed (let kugle) over høj BC (og dermed tungere kugle). Da lette kugler samtidigt giver lav rekyl (i.h.t. Newton), har jeg for et par år siden prøvet med 110gr. Hornady SP, med 46 grain N130. Vo målte jeg til 990. Ladningen er et (for mig) skoleeksempel på at der kan være meget meget stor forskel på oplevet rekyl og den matematisk/fysik beregnde rekyl. Riflen føltes mildest talt hysterisk, og jeg vil hellere skyde med Norma jagtmatch 190 grain med Vo på 780 m/s.

En langsommere krudt kunne måske reducere vilsdkaben, men jeg har ingen idé om hvor meget. Inden jeg går igang med at hive alt ned fra hylderne, for at finde den rette kombination for mig, kunne jeg dog godt tænke mig at høre om der en nogen herinde der har løsningen på udfordringen: Flad kuglebane og lav oplevet rekyl til .308 Win?

På forhånd tak.

Steen
Svar


Beskeder i denne tråd
.308 Win træningsammo - lav oplevet rekyl? - af steen-p - 09-05-2006, 01:32 AM
.308 Win træningsammo - lav oplevet rekyl? - af steen-p - 10-05-2006, 01:14 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)