Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Valg af kaliber og riffel (igen)
#1
Hej Alle,
Jeg er ny her på forumet og vil våge at lægge ud med et emne der allerede er meget omdiskuteret her på forumet. Det skal hertil siges at jeg i forvejen har støvsuget forumet for informationer så indlægget skyldes ikke at jeg ikke har evnet at søge info på området.

Jeg er forholdsvis ny riffeljager som indtil nu har brugt en lånt Mauser 6,5x55. Jeg er imidlertid kommet dertil hvor jeg gerne vil have min egen riffel og er i den forbindelse blevet i tvivl om en masse ting, hvilket jeg nu beder om Jeres kommentar til.

Indtil videre er jeg kommet frem til at riflen skal være en Ruger 77 mk II i rustfri med syntetisk skæfte. Inde i mine overvejelser har også været Remington 700. Mit indtryk af var at den virkede "mærkelig" og at jeg generelt ikke havde den samme følelse af kvalitet som ved Rugeren. Det eneste minus jeg kan finde ved Rugeren er at aftrækket her på forumet er beskrevet som tungt, men hvis det bliver et problem for mig er det jo forholdsvis simpelt og billigt at udskifte dette til Rugers eget match aftræk eller en anden fabrikats. Baserne til kikkertmonteringerne på Rugeren tiltaler mig, mens jeg ikke kan finde ud af om mauserlåsen er det man skal gå efter eller om man hellere skal gå efter en mere moderne lås.

Mit valg af kaliber er imidlertid der hvor jeg har fleste kvaler. Der har været en del tråde om det her i forumet som jeg gennem min beslutningsproces har brugt til inspiration men savner "personspecifik rådgivning".
Indtil videre skal jeg kun ha' en riffel men vil ikke låse mig fast ved valget at denne riffel hvis jeg nu senere får lyst til at udvide samlingen (Yderst sandsynligt #61514Wink.
Jeg er kommet frem til at udelukke 6,5x55 da jeg ikke kan se nogen væsentlige forskelle mellem denne og .308. Kuglebanen ikke væsentligt mindre flad (0,4 mm på 200 m) og relylet heller ikke væsentligt højere. Anslagsenerigen er dog heller ikke meget højere. Dette henleder mig til 30.06'erne som har samme kulgebane som .308 men en hel del mere anslagsenergi og noget mere rekyl. Til jagt på råvildt har de tre kalibrer intet problem (nærmest for kraftige) men jeg har en stærk forestilling om at jeg skal bruge riflen til jagt på vildsvin og her har man jo brug for noget firepower. Det er dog stadig hovedsageligt rådyr jeg skal jage. Jeg kan forstå at den generelle mening om 6,5x55 i de lande hvor der huserer vildsvin er at den ikke er kraftig nok, hvilket vel heller ikke gør .308 meget mere velegnet da denne ikke er meget kraftigere. Det får mig til at konkluderer at 30.06'eren er det bedste valg men stiller mig også med et par bekymringer. Rekylen og larmen er det første jeg bekymre mig om. Jeg har prøvet en Sako 75 hunter i 30.06 og syntes ikke rekylet var et problem. Men det er vel også en tungere riffel end den forholdsvise lette Ruger hvilket vel ikke ligefrem afhjælper problemet. Muligheden foreligger dog for at få indbygget noget rekyldæmpende i skæftet men det koster jo også. Det næste problem er om 30.06 rent etisk kan retfærdiggøres til jagt på råvildt eller om det er overkill, jeg vil jo også gerne have noget kød med hjem.
Det der yderligere taler for 30.06'eren er at den vil være mere oplagt engang i fremtiden at supplere med f.eks. en .243, end en af de mindre kaliber ville være, hvis man syntes at 30.06 bliver lige lovligt overkill til råvildt. Men får jeg nogen sinde købt en riffel mere er der jo ingen der ved.

Det skal desuden lige siges at jeg har besluttet mig for hvilken kikkert jeg skal have så dette er ikke et emne jeg lægger op til her. Jeg har i forvejen nok også allerede skrevet alt for meget til der er nogen der gider at læse det, men et luksusproblem af denne klasse kræver grundig indsigt. Håber at der er nogen der kan give mig en kommentar med på vejen i mit valg.

Mvh
Simon
Svar


Beskeder i denne tråd
Valg af kaliber og riffel (igen) - af DonSimon - 09-05-2006, 07:31 PM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af JCK - 09-05-2006, 08:26 PM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af DeutscheQualität-Mauser - 09-05-2006, 09:29 PM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af jsc - 09-05-2006, 10:47 PM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af DonSimon - 10-05-2006, 10:47 AM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af lynge - 10-05-2006, 12:06 PM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af Høgh - 10-05-2006, 12:19 PM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af halvautomat - 10-05-2006, 12:49 PM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af BC - 10-05-2006, 02:20 PM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af Claxel - 11-05-2006, 01:06 AM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af dansken - 11-05-2006, 01:21 AM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af DonSimon - 16-05-2006, 10:29 PM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af Farbror Merkel - 17-05-2006, 02:16 AM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af DonSimon - 29-05-2006, 11:58 PM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af ULG - 30-05-2006, 12:39 AM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af Takleberry - 30-05-2006, 11:11 AM
Valg af kaliber og riffel (igen) - af lbh - 01-06-2006, 02:11 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)