Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"indskydning contra træning"
#7
Jeg har tilbragt meget tid på skydebaner (alt for meget ifølge min kone[Wink]) og jeg kan nikke genkendende til noget af det "pedersen" skriver.. Jeg har mødt mange med det fine "riffelinstruktør" mærke på den grønne skydevest som burde finde sig en anden "hobby" end at "instruere" nybagte riffelskytter[}Smile]
Mange af disse har "patenterede" og fastlagte fordomme og meninger om hvordan man bedst håndterer og indskyder sin riffel, fordomme om kalibres kuglebaner som er helt hen i vejret. (Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har hørt disse "kvalificerede" personer udtale "jaaa såån en 6,5 det er jo noget af en krumbane-kaliber, næææ du, en moderne kaliber som nu .308 der er meget bedre, så ka du hold' lige på helt ud til 200 meter") Og ikke mindst fordomme om "nye riffelskytter" som mere end ofte baseres på "den nyes" udstyr og påklædning. Disse mange forudfattede meninger og fordomme luftes ofte højlydt og brovtende, og er bestemt ikke med til at give en god og hyggelig "atmosfære" på skydebanen.
MEN alt er bestemt ikke bare brok og mavesurhed, selvom mange "indskydningsbaner" har rigtigt mange med tendenser til det der med et moderne udtryk kaldes "livsstils-sygdomme"
Der ER faktisk mange kvalificerede mennesker, der gerne deler ud af deres viden og enthusiasme, men de er ikke altid mærket med "riffelinsruktør" ligesom det klistermærke heller ikke garanterer en velafbalanceret og pædagogisk tilgang til at arbejde med nye skytter. Det mest irriterende er dog manglen på viden....
En ting jeg især har lagt mærke til er hvor lidt danske jægere egentligt træner stående/siddende skydestillinger med støtte, selvom det er langt den mest almindelige stilling når bukken skal tages på sommerpürschen. Efter min mening burde mindst 3 af skuddene til riffelprøven afgives i siddende stilling og 1 skud i stående (alle med støtte) Hvor tit skyder man en buk fra liggende stilling[?]
(og så har jeg i øvrigt heller aldrig set bukke ude i naturen med den der 20cm runde hvide "tallerken" på bladet...skal man ikke VIDE hvor på bukken skuddet skal placeres? til prøven?)

Den eneste gang jeg har prøvet at skyde et stykke råvildt fra liggende stilling gik det.. øhhh... ikke så godt.... men det er en anden historie....[B)][V]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Beskeder i denne tråd
"indskydning contra træning" - af pedersen - 15-04-2005, 02:09 AM
"indskydning contra træning" - af Osterwald - 15-04-2005, 03:07 AM
"indskydning contra træning" - af pedersen - 15-04-2005, 03:13 AM
"indskydning contra træning" - af Great Dane - 15-04-2005, 03:27 AM
"indskydning contra træning" - af pedersen - 15-04-2005, 03:35 AM
"indskydning contra træning" - af JTK (Låst!) - 15-04-2005, 11:55 AM
"indskydning contra træning" - af dravis - 15-04-2005, 05:16 PM
"indskydning contra træning" - af Panthera - 15-04-2005, 07:48 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)