Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Halvautomatiske jagtvåben?
#5
Der er mange fordele og ulemper ved halvautomater i relation til jagt og jeg har derfor hidtil holdt mig væk. Denne holdning har jeg nu revideret.

Ulemperne er naturligvis primært den begrænsede lovlighed de fleste steder. Til jagt i DK skal et magasin plomberet til 1 skud svejses fast i låsestolen og mange andre steder gælder mere eller mindre tilsvarende regler eller deciderede forbud - bl.a. de fleste steder i Afrika.
Men det er også en ulempe, at halvautomater generelt er mindre driftsikre, mindre sikre (f.eks. er det svært med et hurtigt blik at konstatere om våbnet er ladt eller ej) og i reglen for svage til store/bidske arter. Desuden har halvautomater et særdeles dårligt ry, der let smitter af på de der bærer dem. ALle forventer at høre mindst fem skud i hastig kadance, hver gang en halvautomatbruger trykker på aftrækkeren....[B)]...jeg fik vist ikke nævnt at de også er grimme...[B)][B)][B)]

Men. Fordelene ved en halvautomat, der virker, i et anstændigt jagtkaliber er ligeledes mangfoldige. LasseScout nævnte at man kan koncentrere sig 100% om målet, andre har nævnt den indlysende fordel, at opfølgende skud ligger lige til pegefingeren. Det kan tilføjes listen over fordele, at rekylen fra en halvautomat er markant lavere end den tilsvarende fra en repeterriffel, hvilket yderligere skærper koncentrationen om det vildt der skydes på.
På visse jagtformer opvejer fordelene efter min mening ulemperne - ikke mindst ved jagt på svin - hvad enten der er tale om driv- eller anstandsjagt. En gris standser ikke et splitsekund, hvis den anskydes.
Da der ikke er begrænsninger mht. halvautomater her i Sverige har jeg derfor til grisejagten anskaffet en BAR med stålreceiver i kaliber .338 WM. Forhåbentligt mere om denne i løbet af vinteren [Big Grin]

[center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... og skånegripen er en bald eagle!...og...det er muligt, at jeg ændrer holdning, men det rokker IKKE ved det faktum, at jeg har ret!


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Beskeder i denne tråd
Halvautomatiske jagtvåben? - af Osterwald - 17-09-2005, 12:43 AM
Halvautomatiske jagtvåben? - af The Shootist - 17-09-2005, 04:23 AM
Halvautomatiske jagtvåben? - af Dr. Strangelove - 17-09-2005, 11:18 AM
Halvautomatiske jagtvåben? - af LasseScout - 03-10-2005, 10:49 PM
Halvautomatiske jagtvåben? - af Høgh - 03-10-2005, 11:20 PM
Halvautomatiske jagtvåben? - af LasseScout - 04-10-2005, 02:40 PM
Halvautomatiske jagtvåben? - af Great Dane - 04-10-2005, 03:51 PM
Halvautomatiske jagtvåben? - af Høgh - 04-10-2005, 04:47 PM
Halvautomatiske jagtvåben? - af STROM - 04-10-2005, 07:19 PM
Halvautomatiske jagtvåben? - af HVK - 04-10-2005, 07:36 PM
Halvautomatiske jagtvåben? - af The Shootist - 04-10-2005, 11:07 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)