Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
En skyttes oplevelser og indtryk efter 40 års paus
#38
Hej ID, har du set hvad nummer din sidste postering har [Big Grin]

Jeg har nu også siddet og læst indlæggene igennem en gang til (også mine egne[^]) og der er nogen ting der umiddelbart "stikker ud"

Hvorfor har vi de våben vi har? (Jagt, sportsskydning, samler, våbenpsykopat???)

En bred interesse i et af de ældste og før i tiden mest respekterede håndværk/industri opfattes åbenbart af nogen som en "lidt usund interesse" Man er kort sagt "en våbenpsykopat" hvis man interesserer sig så meget for våben at man er parat til åbent og ærligt at vedkende sig sin facination af det der, uanset hvad man bruger dem til nu, oprindeligt ER instrumenter til at udføre drab! altså til at slå ihjel med!
Denne interesse for "dødbringende våben" er IKKE nødvendigvis drevet af det faktum at skydevåben oprindeligt ALLE var beregnet på drab.

At skyde et dyr med en moderne riffel er et eksempel på særdeles ekstrem voldsanvendelse (mod dyret, men ER det så vold?)

Projektilet sendes afsted med høj hastighed og er konstrueret så det ved en korrekt træffer sønderriver dyrets vitale organer, en massiv og meget voldsom ødelæggelse, der resulterer i dyrets næsten omgående død (Dette ER den tilstræbte virkning, da vi jo ikke spiser dyrene levende, vel)

Ekstrem voldsanvendelse er altså en del af det at være jæger!
Der findes faktisk personer og organisationer der mener at jægere bliver "følelsesmæssigt afstumpede" og "lider af manglende empati" fordi vi gør disse ting... Man bør jo "afsky vold af enhver art"
Den lader jeg lige hænge lidt.....

Jeg synes det er interessant at notere sig at nogen i denne diskussion "sætter tingene på spidsen", kalder andres meninger for "bavl" eller bruger mange stærkt negativt ladede ord og vendinger
De samme personer er netop dem der forsøger at argumentere mod voldsanvendelse og tilsyneladende helst vil glemme hvorfra designet til den riffel de dræber dyret med, faktisk stammer.

Hvis man aldrig har prøvet at blive overfaldet på åben gade af en "stakkels stofmisbruger", Eller blive løbet ned bagfra af to store sorte drengerøve, der lige syntes at de skulle nappe mit kamera... Eller stå ansigt til ansigt med en hætteklædt person med en køkkenkniv i hånden, ja, så kan det godt være at man synes at "Vold er en taber-strategi for civile borgere"

Heldigvis var jeg i stand til at anvende moderat og afmålt vold (og løbe hurtigt[Big Grin]) i alle tre tilfælde og kom fra disse episoder uden andre mén end måske den ovenfor nævnte "følelsesmæssige afstumpning"[Big Grin]hvem ved[?]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Beskeder i denne tråd
En skyttes oplevelser og indtryk efter 40 års paus - af dravis - 16-11-2005, 05:05 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)