Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Projektilsættedybde
#3
Hvis projektilet sættes dybt, kan krudtladningen i større eller mindre grad blive komprimeret med en divergens i gastrykket til følge. (I værste fald kan gastrykket blive risikabelt højt).

Hvis alle projektiler sættes lige dybt, komprimeret krudtladning eller ej, bliver træfningen alt andet lige den samme.

Som Trotyl skriver, er det vigtigt at måle friflugten, så man ved, hvor langt projektilet ligger fra riffelgangene. I ladninger for samme riffel kan det være nødvendigt at variere sættehøjden nogle millimeter alt efter, hvilke projektiler man anvender. Jeg har et par 7mm rifler, hvor projektilet klemmes fast i riffelgangene, når jeg bruger keglespids-projektiler - som har et langt cylinderformet "bærestykke", mens projektiler med ogivalform og med samme overaltlængde fungerer fint, fordi ogivalformen implicit giver en smule længere friflugt.

Vigtigst ved genladning er efter min opfattelse, at alle funktioner og procedurer - når man først har fundet den "idéelle" opskrift - forbliver ens fra patron til patron og fra batch til batch.
Svar


Beskeder i denne tråd
Projektilsættedybde - af Hog - 27-01-2007, 07:24 PM
Projektilsættedybde - af Trotyl - 27-01-2007, 08:29 PM
Projektilsættedybde - af PHN - 27-01-2007, 09:30 PM
Projektilsættedybde - af BC - 27-01-2007, 10:35 PM
Projektilsættedybde - af Hog - 28-01-2007, 02:17 AM
Projektilsættedybde - af ca. - 28-01-2007, 10:18 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)