Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fast forstørrelse - er det vejen frem
#13
@ ID og ULG: Det var nu deres PMII'er jeg henviste til
[Image: PM10x42.jpg]

Men det var blot ment som et eksempel på prisforskellen på en rigtig god kikkert med fast forstørrelse og en variabel... Enig en PMII'er var måske lige at sigte[Wink] højt nok..

At jeg måske hælder mere til 10 X forstørrelse frem for 8 X, er at jeg gerne vil have en kikkert med Mildot eller lign. sigtemiddel til afstandsbedømmelse - fx. noget lign. MP20 (indsat som eksempel)
[Image: falcon2.jpg]

( jeg er med på, at det ret beset ikke betyder en døjt mht. kuglebane om råbukken står på 100 m. eller 125 - der er bare gået sport i, at forsøge en så præcis afstandsbedømmelse som muligt, inden man skyder)

Jeg er fuldstændig enig i, at siddende på en post med et skudfelt på max 10 m. er en kikkert med 10 x forstørrelse ikke optimal (der ville jeg faktisk vælge en Aimpoint, hvis endelig det var)
Men for at vende eksemplet om: Hvis man fx. har 5.000 kr. til at købe kikkert for, så må man da alt andet lige få noget mere kvalitet for de penge, hvis man køber en med fast forstørrelse, end en med variabel...

Citat:quote:

Den gamle 8 x 56 Swarovski er et eksempel på en god allroundkikkert.

Det eneste den ikke dur til er drivjagt i Polen ...

Mine 3-12 x kikkerter, står næsten altid på 8 eller derover


Jamen det er jo det - mine variable kikkerter står også altid over 7 (tit mellem 9-10).. Og i erkendelse af at jeg ikke kommer på drivjagt, sååååeee [Big Grin] (jeg skal måske indskyde, at jeg ALDRIG har skudt med riffel på et dyr i bevægelse - og regner for den sags skyld heller ikke med at jeg kommer til det..)

Citat:quote:

90% af de ræve jeg nedlægger er med kikkerten stående på 20 – 25 gange forstørrelse, hvilket jeg mener er en klar fordel til et så forholdsvis lille mål som en ræv er.


Swift det kan du sådan set have ret i - jeg har bare oplevelsen af, at mit trådkors "sejler" på så store forstørrelser (der vil jo altid være bevægelse - den bliver desværre bare forstørret når man skruer kikkerten op [V]

Mvh Takleberry

People demand freedom of speech as a compensation for the freedom of thought which they seldom use
Svar


Beskeder i denne tråd
Fast forstørrelse - er det vejen frem - af JRexA - 09-03-2007, 03:43 PM
Fast forstørrelse - er det vejen frem - af ID - 09-03-2007, 03:58 PM
Fast forstørrelse - er det vejen frem - af Swift - 09-03-2007, 07:19 PM
Fast forstørrelse - er det vejen frem - af ID - 10-03-2007, 12:16 AM
Fast forstørrelse - er det vejen frem - af ULG - 10-03-2007, 12:23 AM
Fast forstørrelse - er det vejen frem - af ID - 10-03-2007, 12:31 AM
Fast forstørrelse - er det vejen frem - af Takleberry - 10-03-2007, 03:39 AM
Fast forstørrelse - er det vejen frem - af ID - 10-03-2007, 09:13 AM
Fast forstørrelse - er det vejen frem - af ULG - 10-03-2007, 08:32 PM
Fast forstørrelse - er det vejen frem - af BC - 12-03-2007, 04:08 PM
Fast forstørrelse - er det vejen frem - af Lauge - 12-03-2007, 11:13 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)