Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[xx(] Svenskerne har ikke forstand på kikkerter
#34
En brugttest er jo udemærket med henblik på brugtkøb og også med hensyn til holdbarhed, jeg har imidlertid lidt svært ved at se hvem testvinderen er ud fra gruppe inddelingerne, er der nogen der kan huske hvad der vandt og hvorfor og er der en bedst til prisen kategori?

Citat:quote:

Originally posted by halvautomat

Hejsan Lars
Angående diam så har det tilsyneladende behersket betydning hvis man sammenligner gode og dårlige.
Men jeg vil æde et eller andet på at du får mere lys ind via en 56 kikkert end en 50er når vi taler kvali...
Hvad angår eks. Shirstone 4-12 varianten så har den faktisk 58mm og alligvel er dens skumringsegenskaber til 5 point

Vores ven der ekselerer i lidt våbenproduktion med nogle gamle maskiner vil glæde sig over at hans kikkertmærke hører til kl.1 [Big Grin]

Gruppe 1
Zeiss 3-12x56
Swarovski 2.5-10x56
S&B 2.5-10x56
Kahles 3-12x56

Gruppe 2
Zeiss 2.5-10x50
Swarovski 2.5-10x42
Meopta 3-12x56

Gruppe 3
Docter 2.5-10x48
Docter 3-12x56
Kahles 2.5-10x50
Meopta 3-12x50

Gruppe 4
S&B 1.5-6x42
Karl Kaps 2.5-10x56

Gruppe 5
Bushnell 3-9x50
Bushnell 2.5-10x50
Burris 2.5-10x44

Gruppe 6
Leupold 4.5-14x50
Shirstone 4-12x56

Citat:quote:

Originally posted by Lars M. L.

Hej Forum!

Jeg bringer lige en bold mere i spil. Det er de mest lysstärke kikkerter fra hver fabrik, der testes. Hvis man ser lidt på data for de forskellige kikkerter i testen har Leupold'en 50 mm objektivdiameter mens Zeiss'erne har 56 mm.
PAS PÅ: nu kommer min pointe. Kikkertvalget er ofte/altid et kompromis mellem forskellige faktorer fx. lysstyrke/vägt/volume/pris. Derfor er det ud fra en helhedsbetragtning lidt misvisende at sammenligne kikkerter med forskellige objektivdiametere.
Ideelt set skulle kikkerterne inddeles i forskellige testgrupper efter objektivdiameter. Det ville göre det muligt at sammenligne en Leupold og en Zeiss, der begge har samme objektivdiameter (fx 50 mm).
På den måde kan man vägte egenskaberne og kåre vindere i forskellige kategorier; bedste allroundkikkert, bedste natjagtskikkert, bedste drivjagtkikkert, bedste varmintkikkert m.m.
Der er jo heller ikke ret mange autister, der mener, at man kan klare alle jagtlige situationer optimalt med bare een riffel [Big Grin]

Desuden er der en större chance for, at halvautomat kan se S&B som testvinder i en-eller-anden kategori [Wink]

mvh. Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"



[Image: kongsberg393-t.jpg]


Svar


Beskeder i denne tråd
[xx(] Svenskerne har ikke forstand på kikkerter - af JTK (Låst!) - 06-12-2004, 02:15 AM
[xx(] Svenskerne har ikke forstand på kikkerter - af jom - 25-01-2008, 10:13 PM
[xx(] Svenskerne har ikke forstand på kikkerter - af Savage - 27-01-2008, 01:26 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)