Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
DN vil frede Agerhøns
Citat:quote:

Originally posted by hjemmeladeren

Jeg vil tro at en fredning vil være dødsstødet for agerhønen. En fredning vil medføre, at der ikke længere vil være noget incitament for jægere til at presse på og/eller investere i biotopforbedring og der vil ikke være nye udsætninger til at supplere bestanden. Det vil være historien med urfuglen om igen.

Bestanden skal da helst kunne bære sig selv [Wink]

Her i det vestjyske er hovedafgrøden majs, og det bryder de små vævre fugle sig ikke om. Jeg har på det ene naboareal majs, og de andre stykker er korn, og så er der et større eng og moseareal, og det er rent guf for 'mine' 14 agerbasser. alene på mit areal er der knap 500 meter levende hegn, og her ynder de at pile ind i ly og gemme sig, ligeledes er mine mange meter bøgehæk et hit, og så ledes de helt ind på gårdspladsen...Det er squ rart at se at de trives, og jeg håber på flere flokke i området. Engarealet strækker sig som en lang bræmme på begge sider af Søvig Bæk, og hvis man laver afstikkere langs grusvejene vil man ofte se hønsene. Om vi lige i dette område har specielt mange skal jeg lade være usagt, men jeg ved at lignende forhold er på mine forældres ejendom i nordsjælland, og der trives agerbasserne også.

Jeg tror ikke på en fredning ville hjælpe et klap, for jeg opfatter ikke jagten som den store trussel. Min teori ligger i driften af de moderne landbrug, hvor der idag er lavet voldsomme ændringer og små marker er samlet til store enheder uden levende hegn/græsskel og andet der kunne fremme biotoperne for agerhøns. Ligeledes er de store roemarker jo også væk de fleste steder.

Er der nogen steder man kan se afskydningstallene for feks. de sidste 100 år? Og i hvor mange af disse år optræder udsatte fugle?

Mvh.
Lars/Great Dane
Great Dane

Svar

Beskeder i denne tråd
DN vil frede Agerhøns - af Kima - 19-09-2008, 11:30 AM
DN vil frede Agerhøns - af Tika - 19-09-2008, 01:06 PM
DN vil frede Agerhøns - af okj - 19-09-2008, 01:25 PM
DN vil frede Agerhøns - af ran - 19-09-2008, 01:51 PM
DN vil frede Agerhøns - af okj - 19-09-2008, 06:46 PM
DN vil frede Agerhøns - af hjemmeladeren - 19-09-2008, 08:32 PM
DN vil frede Agerhøns - af Great Dane - 19-09-2008, 08:55 PM

Forum spring:

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)