Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa.
#45
Det er lige præcis derfor det ikke bør gøres til et jæger spørgsmål men en samfundsopgave som helhed. Den tradition der efterhånden er udviklet med at hvis der skal laves foranstaltninger i det grønne skal jærgerne holde for er simpelhen uholdbar. Samfundet kunne hoste op med adskellige milliarder ved synet af 4 døde jomfruhummere så det er simelthen et prioteringsspørgsmål.
Hvis vi virkelig vil have mere kronvildt i større dele af danmark må natur folkene finde en løsning der kan afhjælpe de skader det vil forvolde inkl. den pose penege der skal bruges.
Selvfølgelig kunne det være sjovt at se hvor mange medlemmer div. grønne organisationer ville have tilbage hvis hvert medlem pludselig blev opkrævet 100-200 kr. ekstra om året pt. er et medlemsskab vist 285 dkk om året hos DN så det vil blive en betragtelig stigning.
Men er vi egentlig interesseret i at give den ekstra indflydelse til de folk?
Jeg kunne forestille mig at hvis de skulle betale på lige fod med jægerne ville deres krav til eksempelvis adgang til områderne og forvaltning-drift blive en hel legitim sag.
Jeg tror desværre at den eneste praktisk mulige løsning er at hegne. Jeg lejer selv jagten hos en landmand der har betydelige skader på alt han har forsøgt at så langs skoven. Og den eneste hjælp han har kunne modtage fra vildtkonsulenten er en tilladelse til at affyrre skud op i luften på alle tider af døgnet. Han desværre ikke jagttegn så det hjælper ham ikke så meget. Desuden har naboens resultater vist at kronvildtet er blevet skufaste og vipper højst med øret når han plaffer løs. Jagten starter først i november så vi kan ikke hjælpe ham desuden er det mest om aftenen og uden for jagtsæsonen de færdes på hans område.
Sidst jeg talte med ham havde han planer om at stille fangevognen (til kreaturer) ud og tage et par læs og køre til københavn så de kunne få "glæde" af dem. (det var sagt i sjov!! og dog)

Jeg syntes vi mangler en sammenhængende plan fra miljø ministeriet hvad Danmarks natur skal udvikle sig i retning af og hvordan vi gør det. Den skal selvfølgelig følges op med en pose penge fra finansloven der kan realisere den. Således at hvis vi skal have vildsvin kronvild osv i visse områder skal der være mulighed for at søge erstatning. Og i områder hvor det ikke er muligt at søge erstatning skal det være muligt at beskytte sig på anden vis ved eksempelvis hegn.
Svar


Beskeder i denne tråd
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa. - af okj - 20-09-2008, 11:12 AM
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa. - af alan - 28-11-2008, 06:19 PM
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa. - af alan - 22-03-2009, 02:48 PM
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa. - af alan - 22-03-2009, 06:02 PM
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa. - af alan - 24-03-2009, 01:09 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)