Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa.
#47
Citat:quote:

Originally posted by korthår

Citat:quote:

Originally posted by Kima

Inden nogen nu lægger landmændene for had.



Jeg tror da ikke nogen vil lægge landmændene for had - men det kan jo ikke bortforklares at kravet om reduktionsskydning kommer fra LANDBRUGET og i en alm. diskussion er det legitimt at have forskellige holdninger og tilgange til tingene.

Når det er sagt, mener jeg stadigvæk at denne løsning nok er den dårligste af allle - i hvert fald - på nuværende tidspunkt.[xx(]

Hjortevildtgrupperne rundt i landet og DJ arbejder p.t. på forskellige løsningsmodeller til yderligere udbredelse af kronvildtet, en mere afbalanceret afskydning af bestanden og ikke mindst at få andelen af ældre og store hjorte hævet.

Kommer der ordre fra "højere sted" om at bestandene nu skal reduceres for at tilgodese landmændenes krav og ønsker, frygter jeg at hele denne frivillige indsats og mange jægeres betræbelser på hensigtsmæssig beskydning og aftaler i forskellige hjortelav vil falde til jorden.
Efterfølgende kan man vel heller ikke fortænke omkringboende jægere i, at de skyder som de lyster - for ellers kommer "staten" jo bare og skyder det hele[V]

Skyder staten bestanden ned, er der jo pludselig ikke meget at diskutere eller forholde sig til.
Man skal huske at hele debatten om kronvildt i bund og grund er et "luxusproblem" fordi der mange steder virkelig ER en bestand at forholde sig til.

Min frygt grunder også i det faktum, at kommer der "ordrer" til reduktion af bestanden, er jeg ret overbevist om, at den ansvarlige i området (normalt skovrideren) vil bestræbe sig på at efterkomme ordren og for at være sikker på at han ikke får efterfølgende kritik, vil reduktionsskydningen sandsynligvis nærmere blive for STOR end for LILLE (ellers kan resultatet jo ikke dokumenteres).

Så sent som i denne uge har jeg faktisk talt med flere landmænd med jord helt op til et af de mest "betændte områder" i landet.
Alle har de været meget afklaret omkring markskader.
Ingen havde skader i år.
De havde haft det tidligere år - og mente at problemet flyttede sig fra år til år.
De mente det var relativt nemt at afværge (bare med strømførende hegn) men brugte det kun minimalt for ikke at øge problemet for naboen.
Alt i alt en meget afslappet holdning og stor vilje til at løbe en ret stor selvrisiko[Smile]

Med den kortsigtede løsning som Vildtforvaltningsrådet nu - tilsyneladen (jeg kender kun historien fra pressen) - har truffet, vil en permanent løsning på marksskadeerstatning fremover nok forsvinde som dug for solen.

Da indstillinger fra Vildtforvaltningsrådet, mig bekendt, skal være enstemmige må Ole Roed jo også have stemt for denne løsning.
Mon han har opbakning til dette i hovedbestyrelsen[?]

mvh
Korthår



Jeg er, undtagen i første afsnit, 100% enig, det er IKKE en god løsning, og ja, det kunne være interessant at høre om ORJ har opbakning fra baglandet[^]

@okj, gentag 100 gange, Vi vil IKKE have hegn[Big Grin]

[Image: dralflogoKim1.jpg]
Det er muligt at jeg har alle de våben jeg behøver, men jeg har ikke alle de våben jeg ønsker.
Svar


Beskeder i denne tråd
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa. - af Kima - 20-09-2008, 11:29 AM
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa. - af alan - 28-11-2008, 06:19 PM
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa. - af alan - 22-03-2009, 02:48 PM
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa. - af alan - 22-03-2009, 06:02 PM
Kronvildt, markskader, forkert afskydning oa. - af alan - 24-03-2009, 01:09 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 6 gæst(er)