Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trykjagt på kronvildt i september
#8
Citat:quote:

Originally posted by bundgaard

Bekendelse!

Jeg var faktisk ikke bekendt med de politiske implikationer. Jeg har ikke nærlæst omtalte etiske regelsæt – kun hørt det refereret - hvilket er ret pinligt efter nu at have læst det (det er kun 3 ½ sides meget letfattelig dansk…..[B)]).

/bundgaard



Uvidenhed er naturligvis normalt ingen undskyldning[Sad!] - men når "undskyldningen" bliver givet så betingelsesløst og ærligt, som her - så tror jeg stort set alle må overgive sig[Big Grin]

Men tilbage til emnet.
D93 spørger; "om vi jægere overhovedet har forstået alvoren i det nuværende forvaltningsarbejde omkring kronvildt".

Det tror jeg desværre ikke "vi" har.

Når jeg siger "vi" skyldes det bl.a. den kendsgerning (som jeg omtalt i en anden tråd) at f.eks. Danmarks Naturfredningsforening ikke tror på, at jægerne kan løse forvaltningsproblemet af frivillighedens vej, bl.a. og måske hovedsageligt fordi, at det kun er ca. 90.000 af landets jægere som er organiseret i Danmarks Jægerforbund.
DN mener derfor at "de gode budskaber" omkring forvaltningen ikke når ud til tilstrækkeligt mange jægere til, at det får den fornødne effekt (noget kunne måske tyde på, at de har ret[Wink])

Men "skylden" er ikke alene uvidendhed.
Jeg har faktisk talt med en del, som ikke aner, hvor de skal finde de jagtetiske regler, og ser man på de forskellige jagtforeningers hjemmesider, så springer de altså heller ikke lige i øjnene på brugerne.
DJ mangler derfor måske stadig et stort informationsarbejde - (men nu er det vist ved at være for sent).

Fulgte alle de jagtetiske regler for kronvildt 100%, var vi faktisk kommet et langt stykke hen af vejen

MEN desværre synes de jagtetiske regler, at være under kraftig udvanding.
Bl.a. så vi udtalelser fra Vildtforvaltningsrådet, DJ's formand og HB-medlemmer i september måned, hvor man slog til lyd for, at man måske måtte se bort fra de jagtetiske regler i nogle områder[:0]

Dette blev begrundet med, at bestanden var for stor.
Men netop når staten - her i form af Skov og Naturstyrelsen - begynder at gradbøje reglerne, så de passer til netop deres ønskede afskydningspolitik - ja, så mener jeg faktisk at reglerne er "afgået ved døden"[V].

I min verden kan man ikke have flere forskellige sæt af "jagtetiske regler" afhængig af, om man er på den ene side af skellet til statsskoven - eller den anden[Sad!]

Det korte af det lange er, at jeg desværre tror at muligheden for frivillig forvaltning er passé.

Som nogle forstandige personer herudefra mener, tror jeg også, at vi skal bruge de sidste ca. 4 år - som er tilbage af "borgfreden" med de øvrige grønne organisationer - til at forsøge selv, at forme og foreslå nogle mulige lovgivningsmæssige tiltag.
Derved kunne man f.eks. prøve ét i vestjylland, noget andet i sønderjylland og noget helt tredie et andet sted (som de f.eks. har gjort ved fredning af spidshjorte på Djursland)

Når de 3 år var gået, kunne man så drage sammenligninger mellem de forskeliige områder og se, hvilken løsningsmodel som virkede bedst.
Jeg har i hvert fald IKKE fantasi til at forestille mig, at de andre grønne organisationer giver jægerne en ny chance for at komme med løsningsmodeller, når vi når frem til år 2013 - hvis vi ikke inden da, kan fremlægge konkrete og håndgribelige beviser.

Derfor må DJ nu tage skeen i den anden hånd og ALLE jægere bør stoppe enhver form for trykjagt september - helst med tilbagevirkende kraft[Smile]

mvh
Korthår
Svar


Beskeder i denne tråd
Trykjagt på kronvildt i september - af D93 - 01-03-2009, 04:01 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af alan - 01-03-2009, 04:56 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af Nørby - 01-03-2009, 05:37 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af bundgaard - 01-03-2009, 06:35 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af Nørby - 01-03-2009, 09:39 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af tooms - 01-03-2009, 10:36 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af Nørby - 01-03-2009, 10:49 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af korthår - 01-03-2009, 10:54 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af korthår - 01-03-2009, 11:02 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af STROM - 01-03-2009, 11:26 PM
Trykjagt på kronvildt i september - af tooms - 02-03-2009, 12:01 AM
Trykjagt på kronvildt i september - af D93 - 02-03-2009, 11:16 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)