10-03-2009, 11:57 PM
Citat:quote:
Originally posted by skotten
Det var beder de så på hvor nemme en hund var at afrette og så avlet ud fra det, det jo stadig 90 % der skal bruget til alm. jagthunde.
Jagt instinker har de jo i sig, det skal bare ikke overgå lydigheden, det syndes jeg ikke der bliver lagt nok vægt på i avlsarbejdet.
Hej Skotten.
Det vil jeg godt give dig ret i, men hvem kan / skal afgøre hvor let eller svært det er at afrette, eller dressere en hund.
Jeg har, efterhånden i nogle år, dyrket hundesporten i form af markprøver, brugsprøver og vinderklasseprøver om efteråret. I øvrigt med en breton. I den forbindelse vil jeg da gerne vedgå, at jeg har set mange forskellige typer af bretoner. Alt fra damphunde på steroider til hunde helt, eller næsten helt uden lyst til at gå på jagt, men fælles for dem alle har været, at det er godmodige hunde, som næsten altid er gode familiehunde, med et temperament som sagtens kan forenes med selv små børn.
På disse prøver, bedømmes hundene på det brugsmæssige, altså de jagtlige egenskaber efter Fælles markrøveregler.
Hvorvidt afprøvningen foregår rigtigt i forhold til den måde alle jægere går på jagt kan vi naturligvis diskutere, men en ting har jeg dog observeret på dsse prøver
Vinderne findes ofte blandt en beskeden kreds af personer. og der er da underligt at det netop altid er de personer der har det bedste hundemateriale.
Personligt tror jeg det hænger sammen med, at det er personer der går meget op i arbejdet med hunden, og som tidligt ser potientialet i hunden, og som tillige ved hvordan eventuelle småfejl skal rettes, og som i øvrigt bruger væsentlig mere tid på hundens træning end gennemsnitsjægeren gør.
Med andre ord, personer der også er dygtige til at dressere hunde, og på den måde vil det formentlig blive de samme hunde der kommer til at indgå i avlen.
En jagthund bliver ikke god uden træning, og måske bliver den meget god med meget træning. Jagtformen vi driver er forhåbentligt også afgørende for hvilken race vi vælger.
I øvrigt kan jag da henvise til http://www.breton.dk
Venlig hilsen
375ras
Rigtige autister har deres eget kaliber