Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Riffeljagt på vandet
#6
Aiii....

Lige et emne for en "garvet" Skarv-regulator (med riffel!)

Jeg har skudt MANGE skarver med riffel, men dog kun fra kysten og fortrinsvis direkte på bundgarnspælene.

Min erfaring er at den mest effektive kaliber var 22-250 med 40 grains Vmax. Denne kaliber samt .222 gav ikke anledning til store problemer med riccochetter/opspringere på vandet, men vi valgte alligvel altid at have frit skudfelt ud over vandet så langt øje og kikkert rakte, samt i en vinkel på ca. 30-45 grader til siderne.

Med 6.5x55 kunne man "nå" skarverne lidt længere ude, men med "almindelige" jagt-projektiler var det en ren "slå-smut-fest" jeg har flere gange observeret projektilet fortsætte MEGET LANGT ud over vandet, måske en kilometer eller mere i lange elegante "smut"...
Lapuas Scenar 7 grams var lidt bedre, og gik ret hurtigt død, men stadig med et eller to fine "smut"

Vi skød som regel fra skrænterne og ned mod vandoverfladen, så vinklerne har været fra 1:25 og til 1:75 (ca 5-6 m i højden og skudafstande fra 50 til 250 m) altså ret flade vinkler.
Ved skud fra en båd vil disse vinkler bliver meget fladere.

En af min venner har prøvet fra en kajak, stabiliseret med en lille "udrigger", dog uden at få mange skudchancer, efter hans udsagn er det "ret svært" både at få "ro på riflen" og "frit skudfelt"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar


Beskeder i denne tråd
Riffeljagt på vandet - af ran - 08-08-2005, 11:49 PM
Riffeljagt på vandet - af Lars M. L. - 09-08-2005, 12:10 AM
Riffeljagt på vandet - af ran - 09-08-2005, 12:38 AM
Riffeljagt på vandet - af Takleberry - 09-08-2005, 01:06 AM
Riffeljagt på vandet - af ran - 09-08-2005, 01:24 AM
Riffeljagt på vandet - af dravis - 09-08-2005, 01:11 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)