14-09-2005, 01:35 AM
Undskyld Dravis[:I]
Der var bare efter min umiddelbare opfattelse mogle forholdsmæssige fejl i mellem nogle kalibrer, de jeg tidligere nævnte, yderligere er det efter min umiddelbare opfattelse ikke sansynlig at 300winmag kræver længere løb end 7mmremmag
Et tankeeksperiment[:0]
Kan det være sansynligt at små kalibere ikke kan udnytte så lange piber som denn hylster/løb volumenberegning.
Årsag at trykfladen på enden af projektilet på små kalibrer er forholdsvist mindre sammenlignet med den friktionsskabende omkreds
Lidt forholdstal mellem ende/trykflade og omkreds
kal 22------endeareal 24.61-------omkreds17.58-------faktor 1.4
kal 6m------endeareal 28,26-------omkreds18.4--------faktor 1.53
kal 8mm-----endeareal 50.2--------omkreds25,4--------faktor1.98
kal 458-----endeareal 105,63------omkreds36,42-------faktor2.9
for det første må det kræve et forholdsvist højere tryk at overvinde friktionen, hvis trykfladen er lille i forhold til friktionsfladen.
en anden ting må være at krudtgassen bliver bremset i det tynde hul, samtidigt med at det afkøles hurtigere (koldere gas bevæger sig langsommere)
jbn
Der var bare efter min umiddelbare opfattelse mogle forholdsmæssige fejl i mellem nogle kalibrer, de jeg tidligere nævnte, yderligere er det efter min umiddelbare opfattelse ikke sansynlig at 300winmag kræver længere løb end 7mmremmag
Et tankeeksperiment[:0]
Kan det være sansynligt at små kalibere ikke kan udnytte så lange piber som denn hylster/løb volumenberegning.
Årsag at trykfladen på enden af projektilet på små kalibrer er forholdsvist mindre sammenlignet med den friktionsskabende omkreds
Lidt forholdstal mellem ende/trykflade og omkreds
kal 22------endeareal 24.61-------omkreds17.58-------faktor 1.4
kal 6m------endeareal 28,26-------omkreds18.4--------faktor 1.53
kal 8mm-----endeareal 50.2--------omkreds25,4--------faktor1.98
kal 458-----endeareal 105,63------omkreds36,42-------faktor2.9
for det første må det kræve et forholdsvist højere tryk at overvinde friktionen, hvis trykfladen er lille i forhold til friktionsfladen.
en anden ting må være at krudtgassen bliver bremset i det tynde hul, samtidigt med at det afkøles hurtigere (koldere gas bevæger sig langsommere)
jbn