Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ladedata og udskiftning af hylster
#1
Hej

Som ny genlader og ud fra devisen om at de dumme spørgsmål er dem man ikke stiller [Big Grin]

I går sad og jeg og studerede "Genladning af jagtammunition" af Mads Flinterup og Lars Thune Andersen. Her stødte jeg på en oplysning jeg trænger til at få forklaret nærmere.

De skriver:

"Hvis man ønsker at bruge en anden komponent end de i ladetabellen anførte, skal man altid reducere krudtmængden med 10% i forhold til ladedata"

For mig er det lidt upræcist, er det 10% af max. Eller min. Eller en specifik ladning?

Som eksempel anføres da flg. Ladning:

Cal. 30-06
Norma Alaska 180 grains
Norma MRP, Min. 56 grains, Max.59 grains
Norma Hylster
WLRM Fænghætte

Som eksempel ønskes kuglen udskiftet med en Swift A-Frame også på 180 grains og her er det jeg ikke kan følge med længere.

Forfatter skriver at startladningen så bliver: 53,1 grains MRP, svarende til max. ladningen minus 10% (59 * 0,9 = 53,1). Det der undrer mig er at 53,1 er 2,9 grains under den oprindelige minimums ladning på 56 grains....

Er der en ekspert tilstede, der kan uddybe? Umiddelbart har jeg ikke lyst til at reducere en ladning ned under minimum fordi jeg udskifter en komponent (f.eks. Hylster, fænghætte eller kugle). Det gælder i øvrigt for rigtig mange ladninger at max ikke kan reduceres med 10% uden at man kommer under min.

Jeg spørger i øvrigt, fordi jeg har kig på en ladning jeg har lyst til at benytte, dog med hylstret udskiftet fra et Lapua hylster til et Norma hylster. Det var dette behov der satte mig igang med læsningen [Smile]

Mvh.
Anders
Svar


Beskeder i denne tråd
Ladedata og udskiftning af hylster - af ahsv - 17-01-2011, 10:31 PM
Ladedata og udskiftning af hylster - af STROM - 17-01-2011, 10:42 PM
Ladedata og udskiftning af hylster - af M@X 2.0 - 17-01-2011, 11:57 PM
Ladedata og udskiftning af hylster - af GT - 18-01-2011, 10:59 AM
Ladedata og udskiftning af hylster - af ahsv - 18-01-2011, 12:42 PM
Ladedata og udskiftning af hylster - af TSX - 18-01-2011, 01:02 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)