Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hastigheder, kronografer og grublerier
#1
Gruble, gruble... jeg har brugt formiddagen på skydebanen bl.a. sammen med en kronograf. Det kaster et spørgsmål om hastighed af sig;

Jeg har en kasse jagt ammo (308 win) ladet af en kammerat. Som udgangspunkt er præcisionen god (normalt 30mm grupper uden større anstrengelser) - og omhyggelig plejer han skam at være.
Jeg skød 15 skud over kronografen og fik målinger fra 784 m/sek til 847 m/sek - uden at være ingeniør mener jeg at det er en ret stor spredning. Må også lige nævne at det var i denne omgang så som så med præcisionen også. Det kan skyldes en noget lun pibe, men selv med piben på 30-40 grader var det lidt møjsommeligt at få noget der ligende grupper ud af indsatsen.

Så kom turen til nogle ladninger jeg selv har produceret. Her ligger hastigheden fra 715 m/sek til 727 m/sek. med en enkelt afstikker under 700 m/sek (15 skud i alt). Umiddelbart ser det bedre ud.

MEN - hvor ens kan/bør hastighederne inden for samme batch blive/være? Er der nogen tommelfingerregel om nøjagtigheden af en kronograf ? ( i dette tilfælde en Shooting Chrony F1)

Takker på forhånd for både erfaringer, visdomsord og generelle bemærkninger

/Vingeskudt
Svar


Beskeder i denne tråd
Hastigheder, kronografer og grublerier - af Vingeskudt - 05-06-2011, 03:27 PM
Hastigheder, kronografer og grublerier - af n a - 08-06-2011, 12:14 AM
Hastigheder, kronografer og grublerier - af Buba - 10-06-2011, 02:06 PM
Hastigheder, kronografer og grublerier - af BC - 10-06-2011, 03:14 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)