Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
opmåling af kronhjort
#4
Det er rigtigt at vægt næsten intet betyder for opmåling af kronhjort, hvorfor vægttab kun vil give en meget beskeden reduktion i point.

Men nu består et ny fejet gevir af tæt ved 10% vand som overtid tabes i det geviret tørret. Denne tørring vil ændre dimensionerne, og derfor vil særlig omkredsmålene faktisk ændre sig over tørreperioden.

Det vil man se mest "drastisk" ved hjorte som er nedlagt først i jagttiden da der her er mest vand i geviret, (geviret tørre også på hovedet af hjorten)!

Hvor mange point det vil summe op til ved jeg ikke, men jeg kan da se: http://www.kronhjorte.dk/?page_id=91&alb...=6&pid=293
at professionelle trofæ opmålere i hvert ikke holder sig tilbage for at opmåle særdeles hurtigt efter nedlæggelsen (det kun med et ganske lille "forhåndsopmålt" som alibi). Jeg vil våge den påstand at har man først fået erafring med at bedømme hjorte, så vil de fleste med trofæet i hånden kunne fastsætte pointsummen +/- 10 cic.

Mon ikke en enkelt eller to har oplevet at det måleresulatet der blev foretaget i Ungarn på den friske hjort er større det som hjorten efterfølgende målt til i dk? Noget af dette kan naturligvis skyldes den første opmåleres iver efter at gøre geviret så stort som muligt.

Det leder jo så til spørgsmålet om 5 cic point fra eler til overhovedet ændre jagtoplevelsen, men det er vist en anden diskusion[:I].

D93
Svar


Beskeder i denne tråd
opmåling af kronhjort - af Pau - 22-11-2012, 02:42 PM
opmåling af kronhjort - af D93 - 24-11-2012, 09:56 PM
opmåling af kronhjort - af STROM - 25-11-2012, 01:29 AM
opmåling af kronhjort - af D93 - 25-11-2012, 12:36 PM
opmåling af kronhjort - af STROM - 26-11-2012, 12:45 AM
opmåling af kronhjort - af Pau - 26-11-2012, 01:01 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)