Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kræver fredning i yngletid
#18
Noget kunne tyde på, at DN måske har "en sag" eller i det mindste noget at kritiserer jægerne for.

Se dette fora:
http://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=2&t=49248

I hvert fald har trådstarteren en noget kreativ tilgang til tilladelsen.
Uden jeg selvfølgelig kan vide det 100% i det konkrete eksempel, tyder rigtig meget på (se første indlæg) at der her er givet tilladelse til regulering af 4 kalve født i 2013.
Senere ændrer tårsarteren opfattelse og vil nu nedlægge årsdyr og ikke årskalve, som tilladelsen sandsynligvis er givet til.

Vildtkonsulenten, som udsteder alle tilladelserne i det midt- og vestjyske, har over for mig bekendtgjort, at der KUN udstedes tilladelse til kalve født i 2013 - specielt netop for at undgå risikoen for at der tages fejl af smalhind uden kalv og gl. hind, som har kalv fra i år.

Vildtkonsulenten har fremsendt mig nedenstående vilkår for tilladelserne og ALLE forhold, skal naturligvis være overholdt for at måtte bruge reguleringstilladelsen.

Jeg har anført de vilkår med rødt, som ovennævnte person i det andet fora sandsynligvis har overtrådt[Sad!][xx(]

Tilladelse til regulering af kronvildt, adresse
Naturstyrelsen har modtaget ansøgning om tilladelse til regulering af kronvildt.
Sagsfremstilling
Der er søgt om tilladelse til regulering af kronkalv på marker hvor kronvildt udøver omfattende skade på afgrøder i perioden 15. juli til 30. september og i tiden fra 1 time før solopgang til 1 time efter solnedgang, med henblik på at hindre omfattende skade på afgrøder, husdyr, herunder vildtopdræt, skove, fiskeopdræt eller fiskeri og andre vandområder.

Det er oplyst, at vildtafværgemidler har været forsøgt og har vist sig utilstrækkelige og at afværgemidlerne fortsat vil være i brug i forbindelse med reguleringen.

Afgørelse
Naturstyrelsen har vurderet, at der ikke findes anden tilfredsstillende løsning, hvorfor der meddeles tilladelse til regulering i medfør af § 21, stk. 2, jf. § 10 og § 2, stk.
1, nr. 5 i bekendtgørelse om vildtskader.
• Der gives tilladelse til at regulere 2 kalve
• Uanset tilladelsens gyldighedsperiode, der er angivet nedenfor, bortfalder tilladelsen, når afgrøden er høstet.
• Der skal være opstillet synligt, fungerende afværgemidler før og under reguleringen.
• Regulering skal ske inden for 200 m fra fungerende afværgemiddel.
• Regulering skal ske når der er mindst 10 stk. kronvildt på marken.
• Skytten skal give sig til kende efter skudafgivelse for at opnå maksimal skræmmeeffekt
• Der må kun reguleres 1 dyr pr. reguleringssituation.

Tilladelsen meddeles på følgende vilkår:
l Vildtafværgemidler har været forsøgt og har vist sig utilstrækkelige
l Afværgemidlerne skal fortsat være i brug i forbindelse med reguleringen
l Reguleringstilladelse eller kopi heraf skal under reguleringen medbringes og fremvises på forlangende til politiet.
l Regulerede individer må ikke gøres til genstand for handel.
l Reguleringen foretages med skydevåben af myndig person over 18 år med gyldigt jagttegn.
l Bestemmelserne i lov om jagt og vildtforvaltning med tilhørende bekendtgørelser i øvrigt skal overholdes.
l Brug af skydevåben på reguleringsadressen må ikke være i strid med andre regler.
l Senest 4 uger efter tilladelsens udløb indberettes antallet af regulerede individer og effekten af reguleringen til Naturstyrelsen. Dette gælder også, hvis der ikke er reguleret noget.
Tilladelsen er gældende fra den 15-07-2013 og frem til 31-08-2013, hvorefter den udløber uden yderligere varsel.
Naturstyrelsen kan til enhver tid tilbagekalde tilladelsen, såfremt forholdene efter styrelsens vurdering giver anledning hertil.
Klagevejledning
Naturstyrelsens afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. bekendtgørelsens §34.

Desværre tror jeg ikke nævnte eksempel er helt enestående[V]

Vildtkonsulenten pointerer at ansøgere af tilladelsen underskriver ansøgningstilladelsen med bekræftelse på ovenstående forhold.
Specielt punkterne ang. at afværgeforanstaltning skal være i brug og regulering kun må ske indenfor 200 m fra disse, tror jeg der tages lidt let på mange steder.

Efter min opfattelse er det ikke rimeligt, at nogle "jægere" forsøger at omgås reguleringstilladelserne på disse måder.

Regulering kan være helt på sin plads nogle steder og jeg har også en pæn stor margin til og forståelse for, at en landmand kan være godt og grundigt træt af kronvildt på sine marker - men et så ømtåligt emne, bør udføres i harmoni og overensstemmelse med tilladelsen og vilkårene for denne.
Ellers kan Claus Lind få det svært i Vildtforvaltningsrådet.[B)]

Det som er beskrevet på det andet fora tangerer nærmest krybskytteri[:0][Sad!][xx(]

mvh
Korthår
Svar


Beskeder i denne tråd
Kræver fredning i yngletid - af Kima - 19-07-2013, 09:29 AM
Kræver fredning i yngletid - af 260REM - 19-07-2013, 01:15 PM
Kræver fredning i yngletid - af Panthera - 19-07-2013, 01:20 PM
Kræver fredning i yngletid - af Claxel - 19-07-2013, 03:19 PM
Kræver fredning i yngletid - af kka - 19-07-2013, 03:23 PM
Kræver fredning i yngletid - af Weide - 19-07-2013, 10:11 PM
Kræver fredning i yngletid - af M@X 2.0 - 19-07-2013, 11:01 PM
Kræver fredning i yngletid - af LasseScout - 19-07-2013, 11:59 PM
Kræver fredning i yngletid - af STROM - 20-07-2013, 12:54 AM
Kræver fredning i yngletid - af STROM - 20-07-2013, 01:05 AM
Kræver fredning i yngletid - af M@X 2.0 - 20-07-2013, 01:29 AM
Kræver fredning i yngletid - af Kima - 20-07-2013, 09:44 AM
Kræver fredning i yngletid - af korthår - 20-07-2013, 01:20 PM
Kræver fredning i yngletid - af STROM - 20-07-2013, 06:26 PM
Kræver fredning i yngletid - af Kima - 24-07-2013, 11:54 AM
Kræver fredning i yngletid - af D93 - 27-07-2013, 05:31 PM
Kræver fredning i yngletid - af STROM - 28-07-2013, 09:04 PM
Kræver fredning i yngletid - af korthår - 03-08-2013, 03:38 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)