Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Trådkors/optik skal være vandret ift. hvad?
#1
Goddag allesammen,

Mit første post på dette forum, men har været på NVF længere tid under samme navn.

Jeg havde igår en længere diskussion med en ven omkring problematikken med at bruge et lille vatterpas monteret på sigtekikkert eller riffel i forbindelse med langdistance skydning.

Grunden til diskussionen var bl.a. dette produkt fra Spurh:

http://spuhrwebshop.com/en/mount-spare-p...rings.html

Produktet skulle hjælpe med at montere sigtekikkerten "lige" på riflen, ved at bruge den rette flade på ens rail og den rette flade på undersiden af ens kikkerts rør, altså således at disse to sider bliver parallelle.

For at gøre en længere forklaring kort, så kunne jeg bare godt tænke mig at vide om jeg har ret i at overstående produkt fra Spurh er "ligegyldigt", i og med det er næsten lige meget om ens riffel og ens sigtekikkert sidder lige i forhold til hinanden (jf. overstående definition på "lige"). Det der er mest vigtigt er at ens sigtekikkert siger korrekt ift. tyngdekræftens retning.

Teoretisk eksempel 1:

På en "skæv" riffel monteres en sigtekikkert ved hjælp af overstående Spurh produkt. Derved bliver ens sigtekikkert monteret tilsvarende skævt, og når vatterpasset monteret på riflen bruges til at korrigere, tiltes riflen (og derved også kikkert) tilsvarende "skævt".

Teoretisk eksempel 2:

På en "skæv" riffel monteres en sigtekikkert ved at "holde" sigtekikkerten vandret ift. tyngdekræftens normale og riflen i stedet holdes skæv for at kikkerten kan have denne retning. Vatterpasset monteret på riflen bruges til at se hvornår riflen holdes "korrekt" tiltet ift. kikkerten ser vandret ift. tyngdekræften.

Jeg mener at eksempel 2 er måden at gøre det på, netop fordi kuglen der forlader løbet er helt og aldeles ligeglad med hvordan skæfte, lås og pibe er drejet og placeret ift. hinanden, det eneste der tæller er at min kikkerts mildot trådkors eller klikjustering følger den bane kuglen falder.

Hvad mener i?

Jeg har tænkt en del over dette netop fordi jeg i forbindelse med et riffelprojekt har fundet ud af at mit skæfte (og sikkert også mange mange andre) er hele og aldeles skævt på alle leder. Der findes nærmest ikke to sider der er perralalle, og hvordan skal jeg så forholde mig til at montere min optik "lige", hvis der ikke er noget der er lige på min riffel..
Svar


Beskeder i denne tråd
Trådkors/optik skal være vandret ift. hvad? - af Fresh - 11-05-2014, 04:51 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)