Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
foder til både råvildt og kronvildt
#7
Det er en meget dyr fornøjelse at fodre kronvildt med korn. Hvede er ikke sundt til hjortevildt, selvom de godt kan lide det. Havre kan de knapt så godt lide (især rådyrene undgår havre det meste af året), men det er til gengæld ok at fodre med.
Hvad mener du at du kan få ud af at fodre råvildt og kronvildt? Hvis det er for at lokke vildtet over på dit eget, så du kan skyde det, så synes jeg lige du skulle overveje om det er en god ide med tanke jagtetik og moral.
Rådyrene og krondyrene skal nok klare sig i danmark. Der er normalt masser af føde på markene året rundt. Men som "sikkerhedsnet" er havre (evt. sort havre) godt, fordi de tager kun af det, hvis de mangler føde og derved er forbruget lavt/nul det meste af året.
Jeg har været med til at fodre krondyr med byg året rundt, i et forsøg på at holde dem indenfor nogle tusinde hektar privat skov. Jeg tror der var 20-30 krondyr der gik til fodret, plus en del flere sikaer. Der blev brugt (hvis jeg husker korrekt) ca. 25-30 tons om året. Så det ville vel koste 30-35.000 om året i foder i DK.
Svar


Beskeder i denne tråd
foder til både råvildt og kronvildt - af bobby - 08-07-2015, 02:18 PM
foder til både råvildt og kronvildt - af bobby - 08-07-2015, 05:14 PM
foder til både råvildt og kronvildt - af Weide - 08-07-2015, 06:36 PM
foder til både råvildt og kronvildt - af TheDarkside - 08-07-2015, 07:26 PM
foder til både råvildt og kronvildt - af bobby - 09-07-2015, 01:49 PM
foder til både råvildt og kronvildt - af STROM - 09-07-2015, 06:27 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)