Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Søren Ryge og tilladelsen til slangebøsse!
#19
Gode indlag...

Vi startede med slangebosser, men det forer jo gerne til mere for os kendte indenfor "faget" ikke ! Ok, sa vi havde vores springknive fra Tyskland, Frankrig og Italien ikke... De tyske var lidt kedelige med deres korte blade, men let at fa fat i sa tat pa Danmark ikke.

Og sa overlevede vi pa samme tid kemi/fyrvarkeri alderen, fra 7 til ar ar gamle. Utroligt vi har alle vores fingre samt ojne i dag. Mange postkasser, dorlase, hundelorte og tomme flasker stoppede med at eksisterer dengang.

Som tidligere navnt var min onkel William mit store idol dengang. Opvokset pa Randers egen i 10-20'erne, forend Danmark havde regler for alt muligt, og han kunne fortalle om hans barndoms historie som var man til stede. Husker specielt historierne om, hvordan han stjal tyske pistoler fra krostuer.

William hjalp med at udborre min forste startsrevolver. Kobt pa Strandboulevarden pa Osterbro for 48 kr. og lavet af det italienske firma IGI. Man skulle vare 18 ar, men jeg fik en alkoholiker pa gaden til at kobe den for mig, efter jeg lovede ham 2 Tuborg for hjalpen.

Elskede mine Erma 8mm knald/gas vaben som PPK og 08, men at kunne skyde med skarpt var selvfolgeligt nr.1 pa programmet dengang. Erma, Reck, H.S.Schmidt osv. blev midlertidigt ogsa lagt pa hylden. Jeg skaffede .22'ere fra den lokale skytteforening. Lagde skiverne ovenpa hinanden, og kunne saledes redde halvdelen til hjemmeindustrien.

Uden riffelgang, var pracisionen elendig, men kunne da ramme P-skilte og postkasser pa 5m. afstand. De ramte sidevaers og lavede kun en fordybning pa malet. Et kammer ud af de 8 pa tromlen stoppede med at eksisterer, men skod de 7 andre et ars tid mere, indtil en fuld vicevart tog den fra mig, opfuldt af et par lussinger....fortalte aldrig dette til mine foraldre hmm.

Den "Sorte Firkant", var ved at blive revet ned af KBS's kommune dengang. Berlingerne og Politiken, annoncerede dette i avisen. Derfor var disse ejendomme forladte. Vi drenge pelsede disse bygninger for alt. Udover antikke stikkontakter, lysekroner, dorhandtag og andet godt, som vi solgte til antik forretninger omkring Blagards Plads, begyndte jeg at brakke gulve og vagge ned.

Udover meget gamle monter, fandt jeg bla. andet min forste P-08 under nogle gulvbrader i et kokken i Korsgade. Hylsteret var lavet af Scambach i Berlin 1942, og selve Lugeren fra samme ar af Mauser BYF 42. Min stedfader var i hjemmevarnet, og det gav mig adgang til 9mm. Som 14 arrig, kunne jeg ikke bare tage ud pa Kalvebod og plaffe los, sa jeg cyklede ud til Amager Strand istedet. Skod 2-3 skud, hoppede op pa cyklen og forsvandt.

Danmark var et andet tid og sted dengang, og som 16 arrig begyndte jeg at gaste diverse vartshuse pa Norrebro og Vesterbro. Jeg tjente gode penge trods min alder, med 4 jobs for og efter skole, gav det meget gode penge. Alkoholikere mangler altid penge, og de 60 til 70 arrige var unge under krigen. Med stor forsigtighed begyndte jeg at kobe vaben af dem. De kunne faes fa en slik, men man kunne ogsa sommetider fa en rovfuld. Lidt af en chance.

Som 18 arrig flyttede jeg hjemmefra. Blev professionel pa omradet, og havde sikkert den storste samling af alle de "kendte" vaben man skal/burde have som entusiast indenfor faget. Som kobenhavnersnude, var det svart at komme ind i den jydske inderkreds, da jeg flyttede til Arhus i 83, men det var en vinder gennem arerne.

80'erne gik alt for hurtigt. Masser af druk, sex og natteliv i smilets by dengang. Var en af de mest vindende skytter i samtlige pistol discipliner dengang, og begyndte hurtigt at interessere mig for IPSC, som jo var ukendt dengang i Danmark. Boede i en kultur med en masse regler og traditioner, som vel ikke forstod mit behov for frihed og retten til at gore som man lyster under ansvar.

Tog springet og flyttede til landet som alle elsker at hade i 95, og kiggede herefter aldrig tilbage. Gisp !Og denne historie startede med slangebosser og Soren Ryge. Se! det er hvad interessen for slangebosser kan fore til....for guds skyld, gor alt hvad du kan for at undga slangebosser hmm.

Jess Christensen
Master Pistolsmith
Jess Christensen
Master Pistolsmith
Svar


Beskeder i denne tråd
Søren Ryge og tilladelsen til slangebøsse! - af 50GIJESS - 22-07-2015, 05:58 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)