Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hjælp til identifikation af patroner
#1
Hej Forum

I forbindelse med en fællesjagt i oktober skete der desværre det som aldrig må ske. En ældre jæger kom til at afgive et vådeskud og traf min far i benene. Han blev truffet af 10 hagl og 8 af dem sad stadig i benene. 2 var gået så langt i gennem at de kunne mærkes under huden på udgangssiden af benet og umiddelbart kunne fjernes i skadestuen. Der sidder altså stadig 6 i benet, herunder 2 i knæleddet. Dem besluttede man at lade sidde, idet den ældre jæger oplyste at der var tale om stålhagl og man derfor vurderede at man ville lave større skade ved at fjerne dem end ved at lade dem sidde. Forudsætningen for denne beslutning var at der ikke var tale om blyhagl, idet man ellers utvivlsomt skulle fjerne dem for at undgå blyforgiftning på sigt, særligt da bly opløses i ledvæske over tid. Min far har det efter omstændighederne godt og benene fungerer næsten normalt igen, omend lysten til jagt ikke har været tilstede siden episoden.
Vi har de to hagl liggende som blev pillet ud af benene. Nu viser det sig at de ikke er magnetiske og relativt let kan deformeres med en bidetang - det er altså IKKE stål. Den ældre jæger mener ikke det er skovpatroner (som heller ikke var påkrævet) og har udleveret kassen fra patronerne, som er meget gammel. På kassen står ikke hvilket materiale der er anvendt i patronerne, men jeg har mine bange anelser om at han alligevel har skudt med bly. Det er ret essentielt at få afklaret idet de i så fald skal opereres ud. Mit håb er at nogle af de mere "gråhårede" forummedlemmer, som er fra den tid hvor bly var lovligt, evt kan hjælpe med at identificere pakken? Der er tale om danarms world class hunting str 2 3/4, 70 mm, 28,5 GR. Se billedet:
[/img]
[/img]

For god ordens skyld skal jeg oplyse at jeg aldrig selv kunne finde på at skyde med blyhagl og det heller ikke er kutyme på de jagter vi normalt kommer på.
Svar


Beskeder i denne tråd
Hjælp til identifikation af patroner - af Molle - 29-10-2015, 01:30 AM
Hjælp til identifikation af patroner - af Molle - 29-10-2015, 01:36 AM
Hjælp til identifikation af patroner - af Molle - 29-10-2015, 01:49 AM
Hjælp til identifikation af patroner - af Molle - 29-10-2015, 02:03 AM
Hjælp til identifikation af patroner - af kka - 29-10-2015, 09:01 AM
Hjælp til identifikation af patroner - af Klokker - 29-10-2015, 11:27 AM
Hjælp til identifikation af patroner - af Claxel - 29-10-2015, 11:52 AM
Hjælp til identifikation af patroner - af ULG - 29-10-2015, 01:00 PM
Hjælp til identifikation af patroner - af Lars - 29-10-2015, 01:05 PM
Hjælp til identifikation af patroner - af Lars - 29-10-2015, 01:20 PM
Hjælp til identifikation af patroner - af dravis - 29-10-2015, 02:54 PM
Hjælp til identifikation af patroner - af JRexA - 29-10-2015, 03:57 PM
Hjælp til identifikation af patroner - af Molle - 29-10-2015, 10:51 PM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 3 gæst(er)