Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
243W: Hylstre, fabrikat, vægt, hastighed
#1
EDIT:

Efter lidt knas med 3rd Party hosting ved Dropbox, så lægger jeg den artikel op, som denne tråd endte op med, istedetfor at opdatere alle de individuelle posts.

Side 1
[Image: vZHbwIM.jpg]

Side 2
[Image: I8T6XB0.jpg]

Side 3

[Image: QGTPZ4c.jpg]

Side 4

[Image: MWek8oF.jpg]

Side 5

[Image: RJGZHYv.jpg]

Side 6

[Image: ZIcsdDh.jpg]
Side 7

[Image: PQxsGo0.jpg]

Side 8

[Image: HjmmXVp.jpg]

Side 9

[Image: xV42nlt.jpg]

Side 10

[Image: HAEyhz0.jpg]


Pdf:
https://www.dropbox.com/s/9olbdixj9xjb5j...e.pdf?dl=0


###########################

Oprindelig tråd....

Jeg har forberedt de sidste tomme 243Win hylstre i beholdningen med tumbling, annealing, FL sizing, længdetrim, afdrejning godstykkelsen i halsen mm.

Fabrikaterne var RWS (33stk), Norma (17stk), Sako (15stk), Lapua (12stk), Remington (10stk) og Geco (3stk). I alt 90 stk.

Forhistorien er, at jeg har købt 50 nye Remington hylstre og ellers arvet hylstre fra rundtomkring og kan de, lidt naivt sagt, bare blandes og formodes at give jagtbrugbar præcision, når nu hylstrene er så homogeniserede som muligt ?

Jeg formoder, at vægtfordelingen fortæller om varians i den benyttede legering og hylstervolumen. Indenfor hvert fabrikatbatch bør vægtvariationen hovedsaligt afspejle volumenvariationen, da legeringen er ens. Læser flere steder, at nogen sorterer hylstrene i grupper der kun varierer 2 grains. Så med denne blanding af fabrikater og forhistorie havde jeg ingen anelse om hvordan vægtfordelingerne ville være.

Tallene

Remington: N=10 – Gns: 161,6grs – SD: 0,44

Norma: N=17 – Gns: 164,5grs – SD: 2,4

Lapua: N=12 – Gns: 172,1grs – SD: 0,90

Sako: N=15 – Gns: 171,3grs – SD: 1,6

RWS: N=33 – Gns: 180,1grs – SD: 4,6

(Geco: N=3 – Gns: 183,3grs – SD: 0,06)

Her er histogrammer for alle data for hhv RWS, Sako og Norma.

Fik den ide, at de hylstre der i hvert spektrum lå i den lave ende vægtmæssigt måske var blevet længdetrimmet tidligere. Så ned og trimme 0,3mm af et hylster, men det medførte kun en vægtreduktion på 0,4grs. Så selv 3 max længdetrimninger ville kun medføre en vægtreduktion på ca 1gr. Så alle variationer over 1gr må relatere til produktion på en eller anden vis (forsk. batches/legeringer, QC, andet).

Dette er ingenlunde benchrest, kun jagt, men jeg vil forsøgsmæssigt sætte et vindue på 5grs som acceptabelt i denne sammenhæng. Herunder vises data for alle fabrikater for et 5grs vindue, der inkluderer flest hylstre.

Når jeg nu gerne vil blande hylstrene, for at kunne lade en brugbar mængde vil jeg foreløbigt konkludere, at vægtvariationerne er relativt små imellem Remington-Norma og Sako-Lapua, så de fabrikater kan ”blandes”, hvorimod RWS ligger isoleret i toppen vægtmæssigt, måske forenelig med Geco men kun 3 Geco-hylstre til rådighed her.

For at finde en forskel bør præcision og hastighed checkes, men jeg har kun adgang til 100m skydetunnel indtil banerne åbner igen. Men vender tilbage med resultater, når de foreligger.

Mvh Pete
Svar


Beskeder i denne tråd
243W: Hylstre, fabrikat, vægt, hastighed - af pete1234 - 22-01-2016, 12:46 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)