Følgende advarsel
Warning [2] count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable - Line: 871 - File: showthread.php PHP 7.4.33 (Linux)
File Line Function
/showthread.php 871 errorHandler->error







Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Præcision-hvornår er noget bedre end noget andet ?
#1
Det her er måske lidt træls, men vi, nogen, de fleste, konkluderer så ofte at fx "min riffel skyder bedre med dæmper", "denne ladning er bedre end alt andet", "riflen skyder bedre når den samles med dette moment på skæfteboltene".

Hvis vi nu skal grave os ned til det statistiske, hvad er det så for en test vi skal sætte op ?

Skal man i princippet skyde 10stk 3-skudsgrupper, 10stk 5-skudsgrupper eller hvad?

Og hvor meget skal de gennemsnitlige gruppestørrelser være bedre for, at være statistisk signifikant bedre end de andre ?

Vi, på dette site burde, om nogen, få dette sat på plads en gang for alle.

Jeg har rodet mine gamle noter i Geo-Bio stat fra AU frem, men det giver ikke megen mening eller synes ikke relevant i denne sammenhæng - her godt 20 år down the road.

Et nyligt eksempel er at finde i Vapentidningen i postkassen i dag: ved hjælp af 1 stk 10-skudsgruppe for hver tilspændingsmoment for skæftebolte konkluderes der på hvilket moment forskellige riffeltyper skyder bedst med. Er det virkeligt nok, eller burde denne anbefaling komme med et forbehold i elefantstørrelse ?

For nu at starte med noget mere realistisk kan jeg jo til en start indrømme, at jeg ofte ved tests lader 10 testskud af hver ladning til test. Det bliver så til 3 test sessioner hvor der skydes 3-skudsgrupper de første to gange, og en 4-skudsgruppe den sidste og 3. gang. Så lever man et stykke tid med den ladning, der var bedst i de tre sessioner. Men dette er garanteret ikke statistisk signifikant !

Hvad gør I i denne sammenhæng ?

Mvh Pete
Svar


Beskeder i denne tråd
Præcision-hvornår er noget bedre end noget andet ? - af pete1234 - 07-10-2016, 12:13 AM

Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)